تفاوت بین DVI و HDMI Reviewed by Momizat on . تفاوت بین DVI و HDMI در چیست؟ آیا شما هم با فراوانی کابل‌ها و کانکتورهای ویدئویی که امروزه در بازار وجود دارد گیج شده‌اید؟ پس بگذارید نگاهی به دو کابل و کانکتور تفاوت بین DVI و HDMI در چیست؟ آیا شما هم با فراوانی کابل‌ها و کانکتورهای ویدئویی که امروزه در بازار وجود دارد گیج شده‌اید؟ پس بگذارید نگاهی به دو کابل و کانکتور Rating:
شما اینجایید: خانه » عمومی » تفاوت بین DVI و HDMI

تفاوت بین DVI و HDMI

تفاوت بین DVI و HDMI

تفاوت بین DVI و HDMI در چیست؟

آیا شما هم با فراوانی کابل‌ها و کانکتورهای ویدئویی که امروزه در بازار وجود دارد گیج شده‌اید؟ پس بگذارید نگاهی به دو کابل و کانکتور برتر ویدئویی برتر این روزها یعنی HDMI و DVI داشته باشیم و ببینیم چه تفاوت عمده‌یی میان این دو وجود دارد.

یک دههء پیش وصل کردن یک وسیلهء جانبی به تلویزیون بسیار ساده‌تر بود، خصوصاً که تنها وسیلهء جانبی موجود دستگاه‌های VCR بودند. تلویزیون‌های ما ابعاد کوچکتری داشتند، کیفیت تصویر یقیناً بسیار پائین‌تر بود اما در طرف دیگر دنیا هم بسیار ساده‌تر از امروز بود. این روزها به ندرت پیش می‌آید که به یک فروشگاه لوازم صوتی و تصویری وارد شوید خریدی انجام دهید و بعد فروشنده شما را با اصرار تحت فشار نگذارد که بایستی یک کابل مثلاً HDMI چند ده هزار تومانی نیز برای اتصال آن ابزار به تلویزیون خود تهیه نمائید. لذا فکر می‌کنم بد نیست اطلاعات کافی و مفیدی در مورد دو تا از مهم‌ترین کابلها و کانکتور‌های دیجیتال امروزی یعنی HDMI و DVI به دست بیاوریم.

چرا اصلا کابل؟ 

راستش خود من هم خیلی دوست دارم تا صدا و تصویر را بدون کابل و روی هوا به روی صفحهء نمایشگرم منتقل نمایم، هر چند پیشرفت‌هایی در مورد این آرزوی من حاصل گشته اما هنوز این پیشرفت‌ها آنقدر نبوده که برای عموم امکان پذیر و مقرون به صرفه باشد پس کابل‌ها هنوز بهترین گزینه‌یی هستند که در اختیار داریم و هنوز هیچ چارهء دیگری نیست. به صورت کلی هنوز بایستی کانکتور‌های با پین‌‌های نر و ماده که در یک طرف بر روی کابل و در طرف دیگر بر روی نمایشگر و یا ابزار جانبی ما قرار دارند را به هم اتصال دهیم تا نهایتا صدا و تصویر از مبداء به مقصد انتقال یابد.

چرا از کابل‌های کامپوزیت یا VGA استفاده نکنیم؟ 

نسل سنتی کابل‌های ویدئویی از قبیل VGA یا کامپوزیت تنها قادر به انتقال سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ هستند. این کابل‌ها برای نمایشگرهای CRT بهترین گزینه بودند و هستند ولی برای LCD های مدرن امروزی گزینهء مناسبی نیستند. هر چند امروز هنوز بسیاری از LCD TV ها و مانیتورهای کامپیوترها به ورودی VGA یا کامپوزیت مجهز هستند اما بهترین کارایی را با DVI و یا HDMI به شما ارائه می‌نمایند.

برخی از کارت‌های ویدئویی جدید یا ابزارهای پخش ویدئو مثل اپل تی‌وی دیگر حتی خروجی کامپوزیت یا VGA را دارا نیستند و این امر می‌تواند آیندهء پیش روی ما را واضح تر نماید و اگر در نهایت امروز کامپیوتر و مانیتور شما با VGA به خوبی پاسخگوی شما باشند بد نیست بخواهید بدانید کدام کابل دیجیتال مناسب تجهیزات ویدئویی آینده می‌باشد.

تفاوت بین کابل‌های دیجیتال در چیست؟ 

امروزه HDMI و DVI دو کانکتور دیجیتال اصلی مورد استفاده بر روی کامپیوترها و ابزارهای سرگرمی محسوب می‌شوند. DisplayPort نیز کانکتور جدیدی است که بر روی برخی از کامپیوتر‌ها و ابزارهای جدیدتر ارائه شده است و البته هر کدام از این سه کانکتور‌ گونه‌های مختلف دیگری با عناوین میکرو و مینی دارا هستند. کمی گیج کننده شد نه؟ پس فکر کنم بد نیست بدانیم اینها را چگونه از یکدیگر تشخیص دهیم:

DVI

DVI یکی از رایج‌ترین کابل‌های ویدئویی و پورت‌هایی است که این روز‌ها می‌توانید بر روی دسکتاپ‌ها و یا مانیتور‌های LCD بیابید. از نظر ظاهری این پورت و کابل تا حدودی شبیه به کانکتور‌های VGA هستند اما دارای ۲۴ پین می‌باشند و از سیگنال‌های آنالوگ نیز همانند دیجیتال پشتیبانی به عمل می‌آورند. DVI می‌تواند ویدئو‌های با رزلوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ HD را از ابزار مورد نظر به نمایشگر انتقال دهد و با استفاده از یک اتصال دوتایی DVI یا در اصطلاح dual-link DVI این رزلوشن به ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل نیز خواهد رسید. برخی از پورت‌ها و کابل‌های DVI ممکن است تعداد پین کمتری نسبت به آنچه ذکر شد دارا باشند علتش این است که آنها برای ابزارهایی با رزلوشن پائین‌تر طراحی شده‌اند لذا حین خرید این مسئله را مد نظر داشته باشید. مسلماً اگر پورت و کابل شما ۲۴ پینی باشند شما در بهره‌گیری از حداکثر رزلوشن مسئله‌یی نخواهید داشت. اما بزرگترین اشکال وارده به DVI عدم پشتیبانی از رمزنگاری HDCP به صورت پیش‌فرض است، بنابراین اگر سخت افزار شما فقط خروجی DVI دارد ممکن است قادر به پخش ویدئو‌های بلو ری تمام HD و سایر محتویات به صورت HD نباشد.

با یک مبدل دیجیتال کوچک می‌توانید یک پورت خروجی DVI را به یک پورت ورودی HDMI متصل نمائید یا برعکسش، تا ارتباط تصویری بین ابزار ویدئویی و نمایشگرتان برقرا شود. البته با این شیوه نیاز به یک کابل جدا برای انتقال صوت دارید چون DVI قابلیت و توانائی انتقال صوت را دارا نیست، ناگفته نماند برای اتصال DVI به VGA و بر عکس نیز مبدل وجود دارد و اینکار به سادگی هر چه تمام تر امکان پذیر است.

HDMI

HDMI پورت و کابل پیش‌فرض بر روی بسیاری از HDTVهای جدید، پخش کننده‌های بلو ری، اپل تی‌وی، بسیاری از کامپیوتر‌های جدید و کارت‌های گرافیکی و ابزارهای متنوع ویدئویی دیگر است. استفاده از این کابل‌ها و پورت‌ها بسیار آسان است و متصل کردنشان به یکدیگر از نظر سادگی همانند متصل کردن ابزارهای USB به پورت مربوطه است و خطر خمیدگی پین‌ها در آنها کاملاً از بین رفته. کابل‌‌های HDMI می توانند صدا و تصویر را به صورت همزمان بر روی خود عبور دهند و به کابل مجزایی برای انتقال صدا نیاز نیست و این کابل‌ها قادر هستند تا محتوای HD با رزلوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ را به همراه ۸ کانال صوتی ارائه نمایند. همچنین از شیوهء رمزنگاری HDCP نیز پشیتبانی به عمل می‌آورند و برای هر منظوری تنها یک کابل HDMI نیاز است تا مثلا کامپیوتر یا ابزار ویدئویی خود را به تلویزیون یا مانیتور متصل نمائید.

DisplayPort

DisplayPort کانکتور ویدئویی جدیدی است که بر روی ابزارهای مدرن‌تر و جدید‌تر خصوصا لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌شود و هدف از طراحی و ارائه‌اش تکرار موفقیت DVI و VGA بر روی کامپیوترها است، اما می‌توان گفت هنوز به اندازهء DVI و HDMI پذیرفته نشده است. هر چند ناگفته نماند این پورت بر روی مک‌های جدید تعداد زیادی از کامپیوتر‌های Dell ، HP و Lenovo در حال عرضه شدن است و عملکردش نیز بسیار شبیه HDMI است، محتوای تصویری و صوتی HD بر روی یک کابل واحد منتقل می‌شود و رزلوشن خروجی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ به همراه ۸ کانال صوتی است.

نکتهء مثبت این پورت پشیتبانیش از HDCP است و اینکه می‌توانید آن را با استفاده از یک مبدل دیجیتال به پورت‌های DVI و HDMI متصل نمائید. نکتهء منفیش هم در اینجاست که مانیتور‌ها و تلویزیون‌های اندکی در بازار با پورت ورودی DisplayPort وجود دارند لذا در اکثر مواقع وقتی مثلا می‌خواهید لپ‌تاپ خود را به یک نمایشگر بزرگتر متصل کنید مجبورید از مبدل کمک بگیرید.

آیا من یک کابل گران قیمت نیاز دارم؟

راستش را بخواهید خیلی ساده و عامیانه بگویم کابل‌های ویدئویی دیجیتال این روزها یکی از دم دست‌ترین ابزارهایی هستند که فروشندگان با استفاده از آنها گوش مشتری خود را می‌برند! شاید دیده باشید که قیمت برخی از کابل‌های HDMI به چند ده هزار تومان یا حتی خیلی بیشتر هم می‌رسد ولی آیا واقعا شما نیاز به یک کابل پر زرق و برق گران دارید تا بتوانید بهترین تجربهء HD زندگی خود را به دست آورید؟

پاسخ منفی است. اگر به دوران نوارهای ویدئو یا VHS و تلویزیون‌های آنالوگ برگردیم خرید یک کابل با کیفیت بالا و گران‌قیمت واقعا به معنای به دست آوردن یک تصویر صاف و شفاف بود اما در مورد صوت و تصویر دیجیتال کابل کابل است و نیازی به هزینه‌های بالا نیست. در اصل عملکرد این کابل‌ها چیزی مشابه کابل‌های اترنت یا سایر کابل‌های کامپیوتری است و یک کابل ارزان با قیمت چند هزار تومانی همان تصویر و صدایی را بر روی نمایشگر ۴۹ اینچی هیولا مانند شما ارائه می‌دهد که یک کابل چند ده هزار تومانی به اصطلاح استاندارد قرار است ارائه دهد و در کابل ارزان هیچ سیگنالی از دست نخواهد رفت. پس هر وقت خواستید کابل HDMI بخرید هزینهء کلانی نیاز نیست تا انجام بدهید و چرب زبانی‌های فروشنده را هم مورد توجه قرار ندهید.

بسیار خوب کدام کابل دیجیتال نهایتا بهترین گزینه است؟ 

به عقیدهء شخصیم HDMI کابل و کانکتوری است که فعلا گزینهء برتر محسوب می‌شود زیرا کانکتور پیش‌فرض عمده بر روی بسیاری از سخت‌افزارها و نمایشگرهای امروزی است، با شیوهء رمزنگاری HDCP سازگار است و می‌تواند صوت و تصویر را بر روی یک کابل واحد انتقال دهد. لذا به آن می‌توانید به عنوان کانکتور و کابل استاندارد حال حاضر نگاه کنید.

اما اگر همین امروز ابزاری دارید که از DVI یا VGA استفاده می‌برد و به خوبی هم کار می‌کند نیازی نیست که نسبت برای تعویض آن عجله کنید. ممکن است با استفاده از کابل‌های دیجیتال به کیفیت بهتری دست یابید اما این تفاوت کیفیت زمانی محسوس خواهد بود که تصویر نهایی را بخواهید بر روی یک مانیتور یا تلویزیون نسبتا بزرگ مشاهده نمائید. فراموش نکنید کمپانی‌های بزرگ همهء سعی خود را می‌کنند تا به ما تلقین نمایند که از تکنولوژی عقب هستیم و بایستی برای محصولات جدید هزینه کنیم.

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

- 8 = 1

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا