amd یا intel بخش ۱ Reviewed by Momizat on . آيا تا به حال در زمان خريد كامپيوتر بين خريدن پروسسور پنتيوم و يا آتلون مردد شدهايد؟ آيا با اظهار نظرهای مختلف و گوناگون روبرو شده و بيشتر گيج گشتهايد؟ شركتهای آيا تا به حال در زمان خريد كامپيوتر بين خريدن پروسسور پنتيوم و يا آتلون مردد شدهايد؟ آيا با اظهار نظرهای مختلف و گوناگون روبرو شده و بيشتر گيج گشتهايد؟ شركتهای Rating: 0
شما اینجایید: خانه » عمومی » amd یا intel بخش ۱

amd یا intel بخش ۱

amd یا intel بخش ۱

آیا تا به حال در زمان خرید کامپیوتر بین خریدن پروسسور پنتیوم و یا آتلون مردد شدهاید؟ آیا با اظهار نظرهای مختلف و گوناگون روبرو شده و بیشتر گیج گشتهاید؟ شرکتهای اینتل و AMD هر دو در زمینه ساخت پروسسور سابقه درخشانی دارند، بنابراین درست به نظر نمیرسد که با یک حکم کلی و مغرضانه همواره یکی را بر دیگری ترجیح داد. در این مقاله سعی شدهاست تا با ارائه شواهد و آزمایشات مختلف نرمافزاری، عملکرد هر یک از این پروسسورها و ضعفها و قوتهای آنها بیان گردد و به خواننده مقاله دید کافی برای انتخاب پروسسور مناسب دادهشود.  ابتدا به معرفی ساختمان دو پروسسور و مشخصات فنی آنها میپردازیم:   پروسسور آتلون (Athlon) ساخت AMD: این پروسسور که در سرعتهای ۱۳۰۰ تا ۱۷۳۳ مگاهرتز موجود است، در کل قدری سریعتر از پروسسورهای پنتیوم ۳ با سرعت مشابه است، به خصوص در محاسبات اعشار. در سرعتهای پایینتر آتلون قدری ارزانتر از پنتیوم ۳ است. یک سیستم آتلون با طراحی خوب عملکرد بسیار خوبی دارد ولی برخی از مادربوردهای آتلون کیفیت مناسبی ندارند. شماره مدلهای آتلون شمارههایی نظیر +۱۶۰۰، +۱۷۰۰، +۱۸۰۰، +۱۹۰۰، +۲۰۰۰ و +۲۱۰۰ و… است؛ البته این اعداد سرعت کلاک این پروسسورها نیست. در واقع سرعت کلاک یک آتلون +۱۹۰۰ برابر ۱۶۰۰ مگاهرتز است. ولی از دیگر پروسسورهای قدیمی آتلون که سرعتهای مشابهی دارند، سریعترند. سیستمهای حرفهای آتلون باید از حافظه DDR SD استفاده کنند که بر روی عملکرد آنها تاثیر بسزایی دارد.   پنتیوم ۴ ساخت اینتل: این پروسسور در سرعتهای ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاهرتز موجود است. این پروسسور نسبتا جدید جایگزین پنتیوم ۳ و سلرون شده است. پنتیوم ۴ برای کار در سرعتهای بسیار بالا طراحی شده است و این کار توسط کاهش بار کاری پروسسور در هر سیکل کلاک انجام شده است. بنابراین یک پنتیوم ۴ با سرعت ۲۰۰۰ مگاهرتز دو برابر بهتر از یک پنتیوم ۳ یا سلرون با سرعت ۱۰۰۰ مگاهرتز کار نمیکند و تنها در اجرای برخی برنامهها بهتر از یک آتلون سریع رفتار میکند.   سیستمهای پنتیوم ۴ وقتی مجهز به حافظه RD باشد، در اجرای برنامههایی که نیاز به دسترسی به مقدار زیادی از محتویات حافظه را دارد، بسیار خوب عمل میکنند و وقتی مجهز به حافظه DDR باشد، اندکی ضعیفتر عمل میکنند. برخی برنامههای محاسباتی به خصوص در زمان دسترسی به بانکهای اطلاعاتی بزرگ به مقدار زیادی حافظه نیاز دارند. ولی در برنامههای معمولی یک پنتیوم ۴ با آتلونی که چند صد مگاهرتز کندتر است برابری میکند. بدون شک کامپایلرهای جدید که برای پنتیوم ۴ تنظیم شدهاند، عملکرد بهتری دارند ولی هنوز برای استفاده از تمام قابلیتهای پنتیوم ۴ در نرمافزارهای تجاری زود است.   در واقع ۳ نوع پنتیوم ۴ وجود دارد: مدلهای اصلی از فناوری ویفر ۱۸۰ نانومتری و حافظه cache 256 کیلوبایتی استفاده میکردند. مدلهای جدیدتر از فناوری ویفر ۱۳۰ نانومتری و حافظه cache 512 کیلوبایتی استفاده میکنند. در مدلهای اخیر به نام سلرون، از فناوری ویفر ۱۸۰ نانومتری استفاده میشود و حافظه cache آنها تنها ۱۲۸ کیلوبایت است؛ این پروسسورها خیلی زود داغ میکنند. مدلهای معدودی از سیستمهای پیشرفته دارای پنتیوم ۴، با سرعتهای ۲۴۰۰ و ۲۵۳۳ مگاهرتز از RAMBUS PC1066 به جای PC800 استفاده میکنند که در دادههای با حجم بالا عملکرد فوقالعاده بهتری نشان میدهد.

مقایسه خصوصیات دو پروسسور آتلون و پنتیوم:jadval 11jadval 12jadval 13

در این قسمت دو سیستم نمونه برای آزمایش نحوه عملکرد پروسسورهای پنتیوم و آتلون در برنامههای مختلف معرفی میشوند:

jadval21jadval22

در زیر نرمافزارهای مورد آزمایش و نتیجه آن روی دو سیستم بالا را مشاهده میکنید:
Adobe Photoshop 5.5:
   این نرمافزار محبوبیت زیادی در بین گرافیستها دارد. در این تست مشاهده میشود که پنتیوم حدود ۱۳% کندتر از آتلون است.   

شکل ۱
  1
Adobe Illustrator 8.0.1:
در این تست مشاهده میشود که پنتیوم حدود ۲۱% کندتر از آتلون است.

    2

-شکل۲
AutoCAD 2002:
در این تست مشاهده میشود که پنتیوم حدود ۲۵% کندتر از آتلون است.
 3

   
-شکل۳
OV-Ray 3.5:
در این تست مشاهده میشود که پنتیوم حدود ۳۵% کندتر از آتلون است.
4        
-شکل۴
Phase 2:
   به دلیل بخش محاسبه اعشار که در آتلون بسیار قویتر از پنتیوم است، در برنامههای مهندسی آتلون بهتر کار میکند. برنامه Phase 2 یک برنامه محاسبه فشار مکانیکی بر اجسام هندسی پیچیده با استفاده از المان محدود ۲ بعدی است.
           
    5      
-شکل۵
SysMark 2000:
   در یک اقدام جالب توجه شرکت AMD نشان داد که نسخه ۲۰۰۲ برنامه SysMark دارای ایراد اساسی است. (در این مورد بعدا بحث خواهیم کرد.) بنابراین در اینجا از نسخه ۲۰۰۰ این برنامه استفاده شده است.
6   
-شکل۶
   به جز در یک مورد که به دلیل ایراد برنامه Windows Media Encoder یکی از قابلیتهای آتلون مورد استفاده قرار نگرفته و در نتیجه کندتر از پنتیوم کار کرده، در باقی موارد آتلون یا سریعتر از پنتیوم بوده و یا دو پروسسور هم سرعت بودهاند.
SPECviewperf 7:
آتلون در تمامی تستها به جز یک مورد یا سریعتر از پنتیوم بوده و یا هم سرعت.
7   
-شکل۷
BrainMaker Pro v3.75:
   شبکههای عصبی روز به روز اهمیت بیشتری مییابند. نرمافزار فوق نرمافزاری قوی برای تحلیل شبکههای عصبی است. این نرمافزار را میتوان برای پیشبینی بازار، سهام، اوراق قرضه و هر جایی که نیاز به پیش بینی پارامتری باشد، به کار برد. در این کاربرد آتلون به راحتی از سد پنتیوم عبور میکند.
     8 
-شکل۸
   در این قسمت چند سیستم دیگر برای آزمایش نحوه عملکرد پروسسورهای پنتیوم و آتلون در برنامههای مختلف آمده است:

jadval31 jadval32

عملکرد سیستم در برنامه Office و تولید صفحات وب:   با نگاه کردن به شکلهای ۹، ۱۰ و ۱۱ میبینیم که در اینجا نیز با استفاده از نرمافزار SysMark 2002 نتایج به نفع پنتیوم است. این مساله برای شرکت AMD بسیار عجیب بود زیرا نسخه قبلی SysMark که در سال ۲۰۰۱ عرضه شده بود، آتلون را بسیار برتر از پنتیوم ارزیابی کرده بود. مسوولان شرکت با بررسی بیشتر دریافتند که نسخههای جدید نرمافزارهای Adobe Photoshop, Windows Media Encoder, Microsoft Office در ویرایش جدید SysMark به طور کامل در نظر گرفته نشده است. به طور مثال در ویرایش ۲۰۰۱ حدود ۱۳ فیلتر مختلف برنامه Adobe Photoshop اجرا میشوند ولی در ویرایش ۲۰۰۲ تنها ۳ فیلتر قدیمی و ۳ فیلتر جدید اجرا میشوند منتها چند بار این عمل تکرار میشود. فیلترهای مورد استفاده فیلترهایی است که به علت استفاده از قابلیتهای پنتیوم روی آن سریعتر اجرا میشوند. با تصحیح برنامه و تکمیل فیلترها کفه ترازو به نفع آتلون برگشت.

9

شکل۹ 

10

-شکل۱۰ 

11

-شکل۱۱

فشردهسازی موسیقی:

در شکل ۱۲ میبینیم که در زمینه تبدیل موسیقی به فایلهای فشرده MP3 نیز رقابت به نفع آتلون است. توجه داشته باشید که این کار تنها اندکی متکی به پهنای باند بین پروسسور و حافظه است. در صورت حرکت به سوی صوت و تصویر در شکل ۱۳ مشاهده میکنید که وضعیت کاملا متفاوت است. این پدیده به دو دلیل روی میدهد: اول اینکه کدک DivX برای پنتیوم ۴ بهینه شده است و دوم اینکه عملیات فشردهسازی صوت و تصویر بسیار وابسته به پهنای باند بین پروسسور و حافظه است. اینتل در این مورد خیلی جلوتر از AMD است.

12

-شکل۱۲ 

 13

-شکل۱۳

فشرده سازی فایلها:در اینجا نیز پنتیوم جلوتر از آتلون است.

14

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

3 + 6 =

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا