سیستم های عامل موبایل های هوشمند Reviewed by Momizat on . سیستم های عامل موبایل های هوشمند / Smart Phone امروزه تمایل به خرید تلفن های همراه هوشمند روز به روز افزیش می یابد و این افزایش تقاضا تنها به این دلیل نیست که ا سیستم های عامل موبایل های هوشمند / Smart Phone امروزه تمایل به خرید تلفن های همراه هوشمند روز به روز افزیش می یابد و این افزایش تقاضا تنها به این دلیل نیست که ا Rating: 0
شما اینجایید: خانه » عمومی » سیستم های عامل موبایل های هوشمند

سیستم های عامل موبایل های هوشمند

سیستم های عامل موبایل های هوشمند / Smart Phone

امروزه تمایل به خرید تلفن های همراه هوشمند روز به روز افزیش می یابد و این افزایش تقاضا تنها به این دلیل نیست که این تلفن ها امکانات بسیار بیشتری را در اختیارمان می گذارند (مانند ارسال ایمیل، مرورگرهای محبوب وب و برنامه ها و بازی های قابل دانلود و نصب بر روی موبایل ها)، بلکه دلیل اصلی این اشتیاق بازار، قیمت های ارزان و مناسب این گوشی ها نسبت به هر زمان دیگر است. به استثناء برخی مدلهای گرانقیمت اروپایی ، می توان با پرداخت مبلغی کمتر از ۳۰۰ دلار صاحب یک Smartphone سریع و مناسب شد و با پرداخت ۸۰ دلار اضافه تر و یا کمی بیشتر به صورت ماهیانه، یک سیم کارت با امکانات مناسب تهیه کرد.

1

هرچند در ایران تنوع جهانی همراه های هوشمند را نداریم و همچنین هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه کشور از امکانات این گونه همراه ها پشتیبانی نمی کنند، اما با توجه به تنوع بالای موبایل های هوشمند در بازار و همچنین طرفداران زیاد آن در ایران بهتر دیدیم تا مروری اولیه بر خصوصیات پلتفرم های مختلف Smartphone داشته باشیم. اینکه چرا شما یک مدل خاص را انتخاب کنید و اینکه هر مدل چه امکاناتی در اختیار شما قرار می دهد. این راهنما بر اساس سیستم های عامل مورد استفاده در تلفن های همراه هوشمند دسته بندی شده است.

آندروید گوگل

داوطلب جدیدی که با سروصدای فراوان وارد سرزمین همراه های هوشمند شد. آندروید یک پلتفرم متن باز بر پایه لینوکس است که توسط شرکت گوگل تولید شده و به بازار عرضه گشته است. این سیستم عامل رویای اتصال دائمی گوشی های همراه به اینترنت را به واقعیت تبدیل کرده است، هر چند که در شروع کار فقط بر روی یک مدل گوشی(موبایل G1 از شرکت HTC) ارائه شده است. البته پیش بینی می شود به زودی بر روی تعداد زیادی از موبایل های HTC، موتورولا و غیره قابل مشاهده خواهد بود. روی هم رفته شما با یک تلفن مدرن و قدرتمند طرف هستید و باید این حقیقت را مورد توجه قرار دهید که متن باز بودن این سیستم عامل، به طور باور نکردنی آن را برای بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزارها جذاب و خوشایند ساخته است.

چرا دوستش داشته باشیم: برخلاف بلک بری، ویندوز موبایل و iPhone، هیچ محدودیتی برای فعالیت توسعه دهندگان برنامه های این پلتفرم وجود ندارد. همین توانایی تسلط بر قدرت توسعه دهندگان و استفاده از تمامی آنها (بدلیل متن باز بودن) دلیل اصلی قدرتمندی آندروید است. باید منتظر دیدن تعداد بسیار زیادی از برنامه های خلاقانه و ابتکاری باشید که برای اولین بار بر روی این پلتفرم اجرا خواهند شد. شما تعداد بسیار زیادی انتخاب سخت افزاری از قیمت های پایین تا گرانترین قیمت را خواهید داشت و تقزیبا هر نوع ابزار ورود اطلاعاتی را که ترجیح می دهید در اختیار خواهید گرفت ( صفحه لمسی، صفحه کلید QWERTY و یا هر چیز دیگر). این آخرین موبایل Geek هاست.

2

چرا دوستش نداریم: توسعه دهندگان در همین ابتدای کار تعداد زیادی حفره در این پلتفرم را آشکار کرده اند (مانند نداشتن امکانات مناسب برای کارهای تجاری). اگر گوگل در رفع این مشکلات موفق نباشد، ممکن است پاسخ مورد نظر را از ارائه این محصول نگیرد و در این زمینه موفقیتی حاصل نکند. البته آندروید هنوز آزمایش های پایه را طی نکرده است و برای قضاوت در مورد آن احتمالا کمی زود است.

بلک بری شرکت RIM

بلک بری قبل از آنکه بعنوان بهترین موبایل هوشمند برای استفاده از پست الکترونیک مورد توجه واقع شود، کار خود را به عنوان یک پیجر دوطرفه ستایش شده آغاز کرده بود. این نام همچنین به عنوان یک مدل جامع سخت افزاری و نرم افزاری درخشش خاص خود را در ارزیابی های انجام شده نشان داده است . زیرا Research in Motion هم سخت افزار و هم سیستم عامل این همراه هوشمند را تولید می کند.سابقا این تلفن همراه توسط شرکت ها به کارمندان و افراد مرتبط با آنها ارائه می شد، زیرا پشتیبانی از این موبایل توسط سرورهای عظیم بلک بری برای تمام کشورها انجام می گرفت. این سرورها خدمات بلک بری را همراه با پست الکترونیکی شرکت ها به شکل یک پارچه و همراه با امنیت و پشتیبانی کامل ارائه می کردند. اما امروزه، درخواست برای بلک بری توسط افراد حقیقی هم رو به افزایش گذاشته است. BlackBerry Bold هم آخرین نسخه استاندارد این سیستم عامل است که برای استفاده در گوشی های صفحه لمسی بهبود یافته و برای اولین بار در BlackBerry Storm از آن استفاده شده است.

چرا دوستش داشته باشیم: بلک بری یکی از بهترین تجربه های استفاده از پست الکترونیک در همراه های هوشمند است و این را باید ممنون صفحه کلید پر هیبت آن باشیم. کار با سیستم عامل بلک بری واقعا ساده است و همه چیز با سادگی و از روی سلیقه به شکل آیکون در سطرهای متوالی در برابر شما قرار دارد. اینها دلایلی هستند که این سیستم عامل در فروش کلی از ویندوز موبایل شرکت مایکروسافت جلو افتاده است. همچنین RIM قصد دارد که به انجمن توسعه دهندگان این پلتفرم رونقی دوباره بدهد. بنابراین پیش بینی می شود که در آینده باید در انتظار برنامه های بیشتر و کاربردی تری برای این سیستم عامل باشیم.

چرا دوستش نداریم: بلک بری کاملا محصور و اختصاصی است. برای داشتن این سیستم عامل شما باید یک گوشی بلک بری بخرید. اگر از نسخه Bold این سیستم عامل استفاده نکنید، مدل Storm و یا Flip Pearl این گوشی چندان جذابیتی نخواهد داشت و حتی تاریخ گذشته هم به نظر خواهد آمد. همچنین در مدلهای قبلی بلک بری مرورگر وب آن کاملا غیر کاربردی و بدون استفاده است. هم اکنون فقط باید منتظر گامهای بلند بلک بری برای تبدیل شدن به یک ابزار کارآمد برای مصرف کننده باشیم. خوشبختانه تغییرات خوبی در اینجا در حال وقوع است.

3

iPhone شرکت اپل

برخی از مخالفان بر این باورند که iPhone هنوز یک همراه هوشمند واقعی نیست. البته بر روی iPhone ، یک نسخه محدود شده از سیستم عامل ایکس مکینتاش نصب شده است که یکی از سیستم عامل های مدرن و قدرتمند موجود در بازار است.

چرا دوستش داشته باشیم: iPhone یکی از جذاب تربن و کاربردی ترین موبایل های هوشمند موجود است. این گوشی بعنوان یکی از بهترین موبایل ها، برای گشت وگذار در اینترنت شناخته شده است و بیشترین استقبال برای استفاده از صفحه لمسی چندگانه آن صورت گرفته است. این موبایل قابلیت اجرای برنامه های تهیه شده توسط برنامه نویسان خارج از شرکت را به طور محدود در یک انجمن توسعه فعال دارا می باشد که برنامه های شان اغلب اوقات سودمندند. iPhone همچنین بهترین گوشی با قابلیت پخش موسیقی است (البته این موقعیت با ظهور گوشی های Zune مایکروسافت در معرض خطر جدی قرار دارد.)

چرا دوستش نداریم: برای اینکه یک گوشی مدرن و قدرتمند باشد، حتی نمی تواند کارهایش را مانند یک گوشی دست و پا چلفتی انجام دهد. مشکلاتی از قبیل Copy & Past و یا ام ام اس هنوز حل نشه اند. همچنین امکانات تجاری و پست الکترونیک آن هنوز به استاندارد های بلک بری نمی رسد.

4

ویندوز موبایل شرکت مایکروسافت

برخلاف نام iPhone و سیستم عامل ایکس آن، تنها اشتراک سیستم عامل گوشی های هوشمند مایکروسافت با سیستم عامل آن شرکت هم نام بودن این دو است. ریشه های ویندوز موبایل در ویندوز CE قرار دارند و قبل از این در پاکت پی سی های این شرکت مورد استفاده قرار گرفته اند. نسخه ای از ویندوز موبایل که امروزه استفاده می شود ۶٫۱ است که به دو شکل صفحه لمسی و صفحه معمولی ارائه شده است. ویندوز موبایل هم اکنون بعد از بلک بری در رتبه دوم بازار فروش ایستاده است.

5

چرا دوستش داشته باشیم: توسط گروهی از کارخانجات تولید کننده بدلیل جان سختی و توانایی اش مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف بلک بری و iPhone شما می توانید برای استفاده از آن خودتان اقدام به تولید سخت افزار مناسب کنید. گروه بزرگی از سخت افزارهای پیشرفته بازار موبایل را نمی توان بدون ویندوز موبایل تصور کرد (مانند Xperia X1 سونی و HTC Touch HD).
چرا دوستش نداریم: به دلیل اینکه رابط کاربری این سیستم عامل واقعا وحشتناک است (بخصوص هنگام استفاده با گوشی های صفحه لمسی) تولیدکنندگانی که از آن استفاده می کنند روز به روز در تغییر این رابط کاربری ماهرتر و کارآمد تر می شوند! برای استفاده از امکانات مولتی مدیا، گوشی چندان جالبی نیست و مرورگر اصلی آن بسیار ناخوش آیند است. متاسفانه برای نسخه بعدی آن (WM7) هم باید بیش از یکسال منتظر بمانید.

پالم

قصد نداریم به تاریخچه افتخارات و زیبندگی های مختلف پالم در طی این سالها بپردازیم. فقط کافی است بدانید که سیستم عامل پالم از سال ۱۹۹۶ همراه با PDA های پالم به بازار آمد. البته هم اکنون زمان آن به سر آمده است و این آخرین هورا برای این سیستم عامل، قبل از پیوستنش به ویندوز موبایل است. هنگام استفاده از آن چنان است که حس می کنید در حال کار با نسخه ای از لینوکس کامپیوترتان هستید. پالم با همان قدرت و کارآیی کارهای تان را انجام می دهد، هر چند که دیگر زمان را از دست داده است.

6

چرا دوستش داشته باشیم: هرچند که دیگر تاریخ آن گذشته، اما پالم شروع بسیار خوب و با قیمت مناسبی را در بازار همراه های هوشمند داشت. مدت زمان لازم برای یادگیری کار با آن بسیار کوتاه است و بسیاری از امکاناتی را که از یک Smartphone می توان انتظار داشت را برآورده می کند. هر چند که ظاهر آن هنوز مانند تولیدات سال ۱۹۹۶ این شرکت است.
چرا دوستش نداریم: خب، باید واقع بین بود، به هر حال پالم مرده است. احتمالا شما دیگر پالم را بر روی گوشی های همراه نخواهید دید. زیرا تمامی گوشی هایی که از ان استفاده می کردند، از این به بعد باید از ویندوز موبایل استفاده کنند.

سیمبین شرکت نوکیا

سیمبین پرطرفدارترین سیستم عامل دنیای همراه های هوشمند است. باید از نوکیا تشکر کرد. مهمترین نسخه این سیستم عامل در حال حاظر S60 است. هرچند که در ایالات متحده چندان همه گیر نشده است اما استفاده از آن کاملا معمول است.این سیستم عامل برخی از سخت افزارهای ناکارآمد و بیمار بازار امروزی را به راه می اندازد و مدیریت می کند( از قبیل سریN نوکیا). گرچه بخش رایگان خدمات و محصولات سیمبین به گستردگی بقیه پلتفرم های موجود نیست، اما حسن آن را می توان در استفاده از گروه های توسعه یکپارچه و توانمندش دید.

7

چرا دوستش داشته باشیم:آیا شما می خواهید محبوبترین بازار تلفنهای همراه هوشمند را از دست بدهید؟ اگر یک گوشی مولتی مدیای نوکیا بخرید، خب شما یک سیمبین هم خریداری کرده اید. این سیستم عامل برگزیده ای از بهترین امکانات گوشی های هوشمند را به شما عرضه می کند. مدیریت پست الکترونیک قوی، وب و تقویم کاری، و همچنین اجتماع بزرگی از برنامه های جهانی توسعه دهندگان سیمبین را در یک پکیج در اختیار خواهید داشت که بسیار دور از دسترس ویندوز موبایل قرار دارند. ضمنا سیمبین بر خلاف ویندوز موبایل با سیستم عامل مکینتاش هم همخوانی دارد.

چرا دوستش نداریم: سیمبین می تواند کاملا گیج کننده باشد و هنوز کار با آن به راحتی بلک بری و iPhone نیست. اگر شما از سخت افزار قرص و محکم و مطمئن استفاده نکنید این سیستم عامل می تواند کسل کننده و دردسر ساز باشد. همچنین اتصال آن به وب خسته کننده و مشکل ساز است.

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

3 - 1 =

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا