نکاتی که حین گشت و گزارهای اینترنتِی باید بدانیم Reviewed by Momizat on . لینک ها را در صفحات جدید باز کنید وقتی شما به لینکی بر می خورید (مقصود همان کلمات یا عباراتی است که عموما آبی رنگ هستند و "کرزر" با رفتن بر روی آنها، به "دست" ت لینک ها را در صفحات جدید باز کنید وقتی شما به لینکی بر می خورید (مقصود همان کلمات یا عباراتی است که عموما آبی رنگ هستند و "کرزر" با رفتن بر روی آنها، به "دست" ت Rating: 0
شما اینجایید: خانه » عمومی » نکاتی که حین گشت و گزارهای اینترنتِی باید بدانیم

نکاتی که حین گشت و گزارهای اینترنتِی باید بدانیم

internet

لینک ها را در صفحات جدید باز کنید

وقتی شما به لینکی بر می خورید (مقصود همان کلمات یا عباراتی است که عموما آبی رنگ هستند و “کرزر” با رفتن بر روی آنها، به “دست” تبدیل می شود) می توانیدآن را در همان پنجره باز کنید و یا اینکه آن را در پنجره جدیدی باز کنید. بهتر است همیشه لینک ها را در پنجره جدید باز کنید، برای این کار بجای اینکه به راحتی روی لینک رفته کلیک چپ کنید، روی لینک بروید و سپس کلیک راست کنید، بعد از آن روی open in a new window بروید و در مرحله آخر کلیک راست را رها کنید. با این کار لینک در پنجره جدیدی باز می شود. این کار چه مزیتی دارد؟ با این کار شما در حالی که مشغول خواندن صفحه دانلود شده هستید، صفحات دیگر دانلود می شوند، یعنی سریعتر کارها انجام می شود. مثلا وقتی توسط “ابزار جستجویی” کلمه ای را جستجو می کنید و سپس نتایج ظاهر می شود، هر کدام از نتایج که مورد علاقه شما بود، “در صفحه جدید باز کنید” با این کار در حالی که مشغول خواندن نتایج سرچ هستید، صفحات مورد علاقه شما در حال دانلود شدن هستند. مثلا وقتی که می خواهید به صفحه بعدی نتایج سرچ بروید (و مثلا کلید next را می زنید) می توانید در حالیکه صفحات بعدی نتایج جستجو در حال دانلود شدن هستند، برگردید و صفحات کاملا دانلود شده خود را، از صفحات مورد علاقه انتخاب شده از میان نتایج جستجو، مطالعه کنید.

توجه:

۱. ۱) بعضی از سایتها این امکان را می دهند که با زدن کلیدی ، تمامی لینکها در پنجره جدید باز شوند.

۲. ۲) بعضی از لینکها طوری آماده شده اند که خود بخود در پنجره جدید بازشوند. با این کار (یعنی زدن کلیک راست و سپس انتخاب حالت open in a new window) ممکن است اعلان “صفحه یافت نشد” پدیدار شود. در اینصورت کافی است همان کلیک چپ را بزنید تا لینک در پنجره جدید باز شود.

۳. ۳) شما برای باز کردن لینک ها در پنجره های جدید، محدودیت دارید. اگر تعداد زیادی پنجره باز شود ممکن است باعث “هنگ” کردن برنامه مرورگرتان شود. بنابراین بطور همزمان، حدود ۱۰ تا ۱۵ پنجره بیشتر باز نکنید.

خطوط را “خرچنگ قورباغه” می بینید؟ فرار نکنید

بسیاری از افراد هنگام مواجهه با صفحات فارسی ای که در آنها بجای حروف درست فارسی اشکال عجیب غریب دیده می شوند، به سرعت سایت را ترک می کنند. البته این را ه مناسبی برای تنبیه طراحان صفحات وبی است که در صفحه وب خود این مشکل را دارند. ولی چنانچه بخواهید می توانید، احتمالا صفحه را درست کنید. کلیک راست موس را فشار دهید، از صفحه باز شده، گزینه encoding را انتخاب کنید. برای درست دیدن صفحات فارسی، یکی یکی گزینه های زیر را انتخاب کنید تا ببینید، کدامیک جواب می دهد: Windows (Arabic) Windows (Western) UTF-۸ یعنی ابتدا از گزینه، encoding، windows(Arabic) را انتخاب کنید، اگر صفحه درست شد که هیچ ولی اگر درست نشد،‌ مجددا کلیک راست کرده encoding و سپس windows (western) را انتخاب کنید، اگر صفحه درست شد که هیچ ولی اگر درست نشد، گزینه سوم (یعنی UTF-۸) را امتحان کنید. اگر هیچکدام نشد،‌ ببینید (احتمالا در صفحه اول سایت) آیا صفحه فارسی با قلم خاصی نوشته شده در نتیجه از شما خواهش شده که : “ابتدا قلم ما را نصب کنید”؟ در اینصورت مجبورید ابتدا آن فونت را به شکل زیر نصب کنید:

۱) فونت را دانلود کنید.

۲) در پنجره control panel روی fonts دوبار کلیک کنید تا پنجره مورد نظر باز شود.

۳) گزینه Install new font را از منوی File همان پنجره Fonts انتخاب کنید.

۴) مسیر فونت مورد نظر را از پنجره های لیست Folders، Drives همان پنجره مشخص کنید. سپس فونت شما در پنجره کوچک list of fonts ظاهر می شود.

۵) حال آن را انتخاب و ok بزنید تا فونت مورد نظر روی سیستم نصب شود. پس از این با زدن refresh صفحه وب مورد نظر،‌ می توانید آن را به راحتی بخوانید. ولی اگر باز مشکل داشتید، روی صفحه وب،‌کلیک راست کنید و در encoding گزینه User defined را انتخاب کنید. قاعدتا با refresh کردن باید بتوانید صفحه را بخوانید.

بجای عکس ، یک مربع حاوی ضربدر قرمز رنگ می بینید

اینهم از خطاهای طراح صفحه وب است ولی بد نیست این راه را امتحان کنید. شاید توانستید عکس را ببینید، ولی اگر جواب نداد دیگر کاری نمی شود کرد.

با موس کرزر را روی عکس ببرید. کلیک راست موس کنید. روی properties رفته و کلید موس را رها کنید. در صفحه properties ، آدرس جلوی URL را در جعبه آدرس مرورگرتان بنویسید (مثل حالت قبل) و enter کنید، اگر عکس آمد، که آمد اگر نه کاری نمی توان کرد.

خواندن ، save کردن و پرینت گرفتن مقالات چند صفحه ای

گاهی به مقالاتی برمی خوریم که در چندین صفحه تقسیم شده اند. خواندن ، save کردن و پرینت گرفتن چنین مقالاتی مشکل است ، آیا راهی برای تسهیل کار وجود ندارد؟

گاهی راهی وجود دارد. البته ابتدا باید گفت هدف طراحان از تقسیم یک مقاله واحد در چندین صفحه ، قرار دادن تبلیغات زیاد در هر صفحه است که خواننده مجبور باشد تمام آنها را بخواند. گاهی در صفحه اول و عموما در صفحه آخر این مقالات کلیدی وجود دارد به نام printer friendly یا عبارات مشابه، با زدن این کلید تمامی مقاله در یک صفحه ظاهر می شود و می توانید آن را به راحتی پرینت بگیرید یا save کنید. بنابراین در برخورد با چنین مقالاتی ابتدا به صفحه اول و صفحه آخر مراجعه کنید و ببینید آیا چنین کلیدی وجود دارد یا نه، اگر وجود نداشت که مجبورید یکی یکی صفحات مقاله را دانلود کرده و آنها را بخوانید و saveکنید یا پرینت بگیرید.

کلیک راست کار نمی کند؟!

در بعضی صفحات یا روی بعضی تصاویر، کلیک راست موس کار نمی کند. در واقع طراح صفحه خواسته با اینکار جلوی پرینت کردن یا save بعضی صفحات یا عکس ها را توسط شما بگیرد، ولی شما به او بدلش را بزنید: کلیک چپ را فشار دهید و نگهدارید ، حالا کلیک راست کنید، می بیند که کلیک راست (در این حالت) عمل می کند!

بهرحال در بدترین حالت اگر بهیچ وجه نتوانستید عکسی را save کنید، این کار را انحام دهید.

عکس را در صفحه مونیتور خود بیاورید، سپس کلید print screen را که روی صفحه کلیدتان است فشار دهید (در این حالت در واقع تمامی مطالب و تصاویر روی صفحه مانیتورcopy شده است) حال یک برنامه ویرایش تصاویر، مثل paint که در خود برنامه windows است، را باز کنید و در صفحه سفید آن کلیک راست کنید و از نواری که باز می شود ، گزینه paste را انتخاب کنید. می بینید که مطالب صفحه مانیتور به طور کامل به این جا می آید. حال می توانید مستقیما این را به نام فایلی save کنید، یا ابتدا عکسهای آن را درآورده (دوربری کنید) و سپس هر عکسی را در فایلی save کنید.

دقت کنید با یان روش صفحه محتویات قابل دیدن روی مانیتور منتقل و save می شوند و در صفحاتی که scrollهای افقی یا عمودی دارند،‌در واقع شما از بقیه صفحه صرفنظر کرده اید، اگر بخواهید آن قسمتها را هم save کنید، با حرکت دادن scrollbar ، آنها را روی صفحه مانیتور بیاورید و مجددا کارهای گفته شده در بالا را انجام دهید تا آن قسمتها هم save شوند.

میانبرهای اینترنت

برای آنهایی که از اینترنت استفاده می کنند میانبرهایی وجود دارد که به آنها در گشت و گذار اینترنتی بسیار کمک می کند. اگر از اینترنت اکسپلورر استفاده می کنید، از کلیدهای CTRL+L یا CTRL+O استفاده کنید و یک پنجره کوچک در برابر شما باز می کند که به آسانی می توانید در آن آدرس اینترنتی خود را تایپ کنید. اگر از Netscape استفاده می کنید از کلیدهای CTRL+O استفاده کنید. همانطور که می دانید L مخخف Location به معنی یک آدرس جدید و O مخخف Open به معنی باز کردن یک پنجره جدید است.

برای بستن یک پنجره در اینترنت اکسپلورر از CTRL+W استفاده کنید این عمل بسیار ساده تر از این است که نشانگر موس را تا بالای صفحه حرکت دهید تا یک علامت ضربدر کوچک را کلیک کنید.

کلیدهای میانبر مفید همراه با کلید Windows

ـ Windows+R: پنجره Run را باز می کند.

ـ Windows+E: پنجره ویندوز اکسپلورر را باز می کند.

ـ Windows+F: برای پیدا کردن فایلها و فولدرها.

ـ Windows+Break: پنجره System Properties را باز می کند.

ـ Windows+F۱: پنجره Help ویندوز را باز می کند.

ـWindows+D: همه پنجره های باز ویندوز را minimize می کند و دسک تاپ را نمایش می دهد.

ـ Windows+TAB: در بین پنجره های Task bar تغییر موقعیت می دهد.

Windows+M: همه پنجره ها را minimize می کند.

توجه داشته باشید که در اینترنت هر چه از موس بیشتر استفاده کنید، سرعت شما کندتر می شود. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از کی برد به جای موس استفاده کنید. 

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

7 - 4 =

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا