فرمت های مختلف فایل Reviewed by Momizat on . روشی که بر اساس آن داده ها در فایل ذخیره میشود، بافت فایل (file format) میگویند. بافت فایل معمولا گونه و نوع فایل را مشخص میکند. آسانترین روش شناسائی بافت یا نو روشی که بر اساس آن داده ها در فایل ذخیره میشود، بافت فایل (file format) میگویند. بافت فایل معمولا گونه و نوع فایل را مشخص میکند. آسانترین روش شناسائی بافت یا نو Rating: 0
شما اینجایید: خانه » عمومی » فرمت های مختلف فایل

فرمت های مختلف فایل

فرمت های مختلف فایل

روشی که بر اساس آن داده ها در فایل ذخیره میشود، بافت فایل (file format) میگویند.
بافت فایل معمولا گونه و نوع فایل را مشخص میکند. آسانترین روش شناسائی بافت یا نوع فایل دیدن پسوند نام آن است. چون معمولا پسوند نام یک فایل نشاندهندۀ بافت آن فایل میباشد. اغلب کاربران نیز از روی پسوند فایل، نوع برنامۀ بازکنندۀ آن فایل را تشخیص می دهند. برای مثال وقتی فایلی با پسوند doc. می بینند نتیجه میگیرند آنرا با برنامۀ “ورد میکروسافت” میتوان باز کرد.
بعضی از سیستم های عامل نمی گذارند کاربران با سروکله زدن با نوع بافت فایلها گیج شوند.برای مثال، ویندوز از یک تناظر فایل استفاده میکند تا پسوند هر فایلی را به برنامۀ متناسب آن مربوط سازد. این ویژگی جالب به شما امکان میدهد که یک فایل داده ای را بدون آن که مجبور باشید اول از همه برنامۀ کاربردی متناظر آن را به اجرا درآورید،باز کنید، آن هم فقط با دوبار کلیک کردن روی آن فایل از داخل کاوشگر ویندوز. البته، نرم افزار کاربردی شما نیز ممکن است شما را از زیر و رو کردن شاخه های مختلف برای پیدا کردن فایلهائی که میتواند باز کند، نجات دهد. وقتی که باجۀ محاوره ای open را باز میکنید، اکثر برنامه ها خود به خود فقط آن فایلهائی را که در یک جای مشخص و در یک پوشۀ مشخص دارای پسوند صحیح و مورد نظرهستند، به نمایش میگذارند. بنابر این معلوم میشود برنامه های کاربردی و سیستم های عامل عمل بازکردن فایلها را به صورت خودکار و به سرعت انجام میدهند تا کاربر نیازی به دانستن بافت فایلها نداشته باشد.
اگرچه به نظر میرسد، دانستن بافت یا گونه و نوع فایل اهمیت چندانی نداشته باشد، و کاربران تازه کار با اندکی اطلاعات از نوع فایلها قادر باشند نیازهای اولیۀ خود را برطرف سازند، اما داشتن درک مبهم و گنگ از آنها، ممکن است بعضی اوقات مشکل ساز گردد. بنابر این لازم است برای انجام بعضی کارها و استفاده از برخی فایلها ، کاربران حرفه ای و غیر حرفه ای با بافت فایلها کاملا آشنا شوند ، یا حداقل بتوانند گونه های پرکاربرد آنها را تشخیص داده و روش استفاده از آنها را یاد بگیرند.
اگرچه ظاهراً پسوند فایل نشانۀ خوبی برای معرفی بافت، گونه و نوع فایل است، اما پسوند فایل صد در صد نمیتواند مؤید بافت اصلی فایل باشد. برای مثال: با دستور تغییر نام ، نام فیلم زیر را که در بافت ( کوئیک تایم Quick Time ) است:
Bike.mov
به نام زیر تغییر دهید:
Bike.doc
لابد حالا فکر میکنید، این فایل به فایلی نوشتاری تبدیل شده است. ولی در عمل اینطور نیست، زیرا نمیتوان آن را با ویرایشگرهای نوشتاری مانند « وُرد » باز کرد ، زیرا با این تغییر نام و استفاده از پسوند جدید، این فایل هنوز دارای بافت کوئیک تایم است. و داده های آن بر اساس ویژگیهای انحصاری کوئیک تایم پیکربندی شده است.
بافت فایل شامل سه بخش:
۱- « سرلوحه » یا « سرآیند » Header
2- « داده » Data
3- « نشانۀ پایان فایل » End-of-file marker است.
سرلوحۀ فایل بخشی از داده هاست که در ابتدای فایل قرار میگیرد که در برگیرندۀ اطلاعات مختلفی از یک فایل است، اطلاعاتی مثل: تاریخ ایجاد فایل ، تاریخ آخرین ارتقا ، اندازه و نوع فایل. با این خصوصیات، سرلوحه ویژگی منحصر به فردی پیدا میکند. به همین دلیل سرلوحۀ فایل کوئیک تایم با سرلوحۀ فایل نوشتاری متفاوت میگردد. بنابر این نمیتوان و نباید سرلوحۀ فایل را با سرلوحه ای که در بالای صفحۀ اسناد درست شده و توسط واژه پردازها درج میگردد ، اشتباه گرفت. کامپیوتر یا در واقع سیستم عامل میتواند داده های سرلوحۀ فایل را بدون مشکل خوانده و بافت فایل را مشخص کند. بقیۀ فایل یا در واقع محتوای آن بستگی به این دارد که آن فایل از چه نوعی باشد. برای مثال ، متن در آن ذخیره شده باشد، یا گرافیک و صدا ، یا داده های چند رسانه ای و …
فرض کنید محتوای فایل شامل متن باشد، در این صورت این فایل شامل جملات و پاراگراف هائی است که توسط رمزهائی، در جای جای فایل قرار گرفته و برای شناسائی، تعیین جایگاه ،توپری نوشته ها ، حاشیۀ متن و … به کار میروند.
فایل گرافیکی شامل داده های تشریح مجموعۀ رنگ یا رنگ ابزار « Color Palette » ، داده های رنگ برای پیکسل و … است. برای اینکه تفاوت بافت فایلها را بهتر درک کنید نگاهی به جدول بافت بندی فایلهای Bitmap ویندوز و فایلهای Gif بیندازید. این دو بافت هر دو برای معرفی فایلهای گرافیگی بکار میروند ولی دارای تفاوتهای زیادی با هم هستند.
فایلهای Bitmap
سرلوحۀ فایل یا File Header
سرلوحۀ Bitmap یا Bitmap Header
رنگ ابزار یا Color Palette
دادۀ Bitmap یا Bitmap Data
نویسۀ پایان فایل یا End-of-file Character

فایلهای گیف Gif
سرلوحۀ فایل یا File Header
توصیفگر صفحۀ نمایش منطقی یا Logical Screen Descriptor
جدول رنگ فراگیر یا Global Color Table
توصیفگر تصویر موضعی یا Local Image Descriptor
جدول رنگ موضعی یا Local Color Table
دادۀ تصویری یا Image Data
نویسۀ پایان فایل یا End-of-file Character

در اینجا با چند نمونه از نوع فایلها آشنا میشویم;

فایلهای اجرائی با پسوندهای .com , .exe که سروکارش با « مدولهای پشتیبان Support modules » میباشد با پسوندهای .dll , .vbx , .ocx است.
فایهای راه اندازی و پیکربندی با پسوندهای bat , .sys , .ini , .bin , .cfg , .mif. میباشد.
فایلهای موقت یا Temporary با پسوند .tmp
فایلهای نوشتاری با پسوند .wpd .doc .rtf .txt
فایلهای صوتی با پسوند .ra .au .mp3 .mid .wav .aac .aif .snd
فایلهای گرافیکی با پسوندai .eps .png .jpg .gif .wmf .tif .pcx .bmp .tga .psd .cdr .pbm .wbm .hdr.
فایلهای ویدیوئی با پسوند avi .mov .mpg .ts .rm.
صفحات وب با پسوند htm .html .mht .asp.
صفحه گسترده با پسوند xls .wks .dif.
پایگاه داده با پسوند mdb.
فایلهای فشرده شده با پسوند rar .zip .tar .arj .lzh.
انواع فایلهای دیگر با پسوند pdf .ppt .qxd .pub .nrg .iso. و …
بعضی از بافتهای فایلی دارای انواع گوناگون هستند. اگر نتوانستید مثلا یک فایل گرافیکی را در برنامه ای مانند Paint باز کنید میتوانید آنرا با برنامه ای مانند فوتوشاپ یا کورل باز کنید.
برای استفاده از یک بافت فایلی ویژه لازم است مطمئن شوید کامپیوتر دارای برنامه ای مناسب برای استفاده از آن دارد یا نه؟. فرض کنید فایلی با پسوند flv. را از اینترنت دریافت کرده اید ولی هیچکدام از برنامه های شما قادر به بازکردن و کار با این فایل نیست. بنابر این با نگاه به پسوند فایل مورد نظر میتوانید دربارۀ نصب برنامۀ مناسب تصمیم بگیرید. برای مثال فایلی با پسوند flv. را میتوانید با برنامه ای مانند FLV Player باز کنید.
بعضی از برنامه های جدید قابلیت خیلی زیادی دارند که میتوانند انواع فایلهای مختلف از قبیل گرافیکی ، ویدیوئی ، صوتی، با زیر مجموعه های آن، آنرا باز کرد.
یک برنامۀ بسیار قدرتمند و رایگان که قابلیتهای فوق را دارد KMPlayer نام دارد که میتواند انواع فایلهای MultiMedia را باز و پخش کند.
مورد بعدی این است که بتوانید فایلهای دارای بافتهای متفاوت را به هم تبدیل کنید. مثلا فایلی با پسوند tif. را به jpg. تبدیل کنید. برای اینکار فایل مربوطه را در یک برنامۀ گرافیکی مثل فوتوشاپ باز کرده بعد از آن از منوی File گزینۀ Save as را انتخاب کنید و در قسمت Format گزینۀ JPEG را انتخاب و فایل را ذخیره میکنید.
ولی برای تبدیل بعضی از بافتهای فایل احتیاج به برنامۀ تبدیل کننده یا Convertor دارید، مثلا بخواهید یک فایل ویدیوئی با پسوند avi. را به فایلی با پسوند mpg. تبدیل کنید.
نکتۀ دیگر که باید توجه داشت فایل در بافت جدید با آنچه که در بافت قبلی بوده تفاوت زیادی خواهد داشت. در بعضی از تبدیل ها ، فایل در بافت جدید دارای تمام ویژگیهای فایل در بافت قبلی نیست. مثلا وقتی فایلی از نوع doc را به بافت html تبدیل میکنید، صفحۀ ایجاد شده ممکن است شامل زیرنویس ها Footer ، بالانویس ها Super Script ، شمارۀ صفحه ها و علامتهای صفحه بندی Page breaks نباشد.

اگر پسوند فایل نمایش داده نمی شود از مسیر زیر آن را قابل نمایش کنید.

 Control Panel>folder options>tab view>hide extensions for known file types

 

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

5 - 5 =

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا