نسخه های مختلف ویندوز از ابتدا تا انتها Reviewed by Momizat on . مایکروسافت ویندوز “Microsoft Windows”، در فرهنگ رایانه عنوان سیستم‌عاملی است که شرکت مایکروسافت آن ‌را برای رایانه‌های شخصی (PC) تولید کرده‌ است. این سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز “Microsoft Windows”، در فرهنگ رایانه عنوان سیستم‌عاملی است که شرکت مایکروسافت آن ‌را برای رایانه‌های شخصی (PC) تولید کرده‌ است. این سیستم‌عامل Rating: 0
شما اینجایید: خانه » عمومی » نسخه های مختلف ویندوز از ابتدا تا انتها

نسخه های مختلف ویندوز از ابتدا تا انتها

نسخه های مختلف ویندوز از ابتدا تا انتها

مایکروسافت ویندوز “Microsoft Windows”، در فرهنگ رایانه عنوان سیستم‌عاملی است که شرکت مایکروسافت آن ‌را برای رایانه‌های شخصی (PC) تولید کرده‌ است. این سیستم‌عامل، نسخه‌های متعددی دارد که از سال ۱۹۸۵ تاکنون به بازار عرضه شده‌اند.

Windows 1.0

1

در سال ۱۹۸۳ شرکت مایکروسافت خبری درباره ابداع اولین واسطه گرافیکی کاربری برای سیستم عامل MS-DOS بنام Windows منتشر کرد. این سیستم عامل گرافیکی برای کامپیوترهای IBM و سازگار با آن طراحی شده بود. مایکروسافت مدل این واسطه گرافیکی را از روی سیستم عامل MacOS متعلق به کامپیوترهای Apple اقتباس کرده بود.

اولین نسخه مستقل مایکروسافت ویندوز، یعنی نسخه ۱٫۰ در نوامبر سال ۱۹۸۵ وارد بازار شد ولی فاقد کارکرد لازم برای جلب توجه عموم بود. ویندوز ۱٫۰ یک سیستم عامل کامل بشمار نمی رفت و در حقیقت یک MS-DOS گسترش یافته بود و نواقص ذاتی و الگوهای آنرا به ارث می برد. علاوه براین، چالش های قانونی با Apple باعث محدودیت کارکردی بیشتر آن می شد. برای مثال ویندوز ۱٫۰ تک پنجره ای بود و پنجره های مختلف آن نمی توانستند بر روی یکدیگر یا کنار هم قرار گیرند. همچنین سطل زباله فایلهای پاک شده نیز نداشت، زیرا Apple حق قانونی این ابداع را متعلق به خود می دانست. بعدها مایکروسافت با امضای یک موافقتنامه اعطای گواهی، این محدودیت را برطرف کرد.

 

Windows 2.0

 2

 ویندوز ۲٫۰ در پاییز ۱۹۸۷ منتشر شد و ارتقای قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی پیدا کرده بود. افزوده شدن آیکونها و پنجره های متعددی که می توانستند روی هم قرار گیرند از مهمترین جنبه های جدید این سیستم عامل بود. پس از این نسخه بود که سازندگان نرم افزار شروع به تولید نرم افزارهایی کردند که در محیط ویندوز اجرا می گردید. این را می توان شروع تاریخ موفقیت ویندوز دانست.

ویندوز ۲٫۰ هنوز از حافظه real mode استفاده می کرد، که محدود به حداکثر ۱ مگابایت بود. در انتهای سال ۱۹۸۷ مایکروسافت Windows/386 را عرضه کرد که می توانست از حافظه protected mode استفاده نماید. این امر امکان می داد برنامه های کاربردی متعددی در حافظه گسترش یافته اجرا شوند. از آن پس نسخه ۲٫۰ ویندوز، Windows/286 نامیده شد.

 

Windows 3.0

 3

در ۲۲ می سال ۱۹۹۰ مایکروسافت با عرضه ویندوز ۳٫۰ به موفقیت مهمی دست یافت. علاوه بر بهبود قابل ملاحظه قابلیت های برنامه های داخلی ویندوز، این نسخه امکان می داد نسخه های قدیمی تر تحت DOS برنامه ها نیز همزمان اجرا شوند. ویندوز ۳٫۰ کامپیوترهای شخصی IBM را رقیب جدی Apple Mac ساخت. این مزیت از بهبود گرافیک کامپیوتری حاصل از بکارگیری کارتهای VGA و نیز حافظه Protected/Enhanced mode که امکان می داد برنامه ها در محیط ویندوز از حافظه بیشتری استفاده کنند، ناشی می شد. با وجودی که خود سیستم عامل از حافظه real-mode استفاده نمی کرد، واسطه برنامه نویسی کاربردی آن (API) حالت Protected 16 بیتی را بکار می گرفت. بنابراین برنامه های کاربردی مجبور بودند در یک محیط ۱۶ بیتی کمپایل شوند که مانع بکارگیری توانائی های ۳۲ بیتی پردازشگر ۸۰۳۸۶ می شد.

با وجود این، خصوصیاتی که در بالا به آنها اشاره شد باعث موفقیت سریع این نسخه از ویندوز شدند بطوریکه در طول دو سال، بیش از ۱۰ میلیون نسخه از آن بفروش رفت. این محصول منبع درآمد عمده ای برای مایکروسافت شد و اجازه داد این شرکت به گسترش سریع خود بپردازد.

بدین ترتیب در سال ۱۹۹۱ مایکروسافت مشارکتش را با IBM به هم زد و اسم OS/2 را به Windows NT تغییر داد. در اکتبر همان سال Windows 3.0 یا Windows 3.0a با قابلیت‌های چندرسانه‌ای انتشار یافت. در آوریل ۱۹۹۲ نسخه Windows 3.1 انتشار یافت و در دو ماه نخست بیش از ۱ میلیون نسخه فروش رفت و در ماه اکتبر Windows 3.1 برای گروه‌های کاری عرضه گردید.

 

Windows 3.11

 4

این نسخه از ویندوز نیز در فوریه ۱۹۹۴ برای گروه‌های کاری عرضه شد. در ۲۱ سپتامبر همان سال زمزمه هایی برای عرضه Windows NT 3.5 موجبات رقابت با این ویندوز را فراهم کرد. اکنون تعداد کاربران ویندوز به بیش از ۲۵ میلیون نفر رسیده بود.

 

Windows NT

 5

ویندوز ان‌تی از خانواده سیستم عامل‌های تولید شده توسط شرکت مایکروسافت است. این سیستم عامل در اصل طراحی شده بود که یک سیستم مبتنی بر زبان برنامه نویسی سطح بالا، پردازنده مستقل، چند پردازی و سیستم عامل چند کاربره با ویژگی‌های مشابه با یونیکس باشد و به عنوان مکملی برای کاربران نسخه‌ای از ویندوز می‌بود که با مبنای MD-DOS در نظر گرفته شده بود. ان‌تی اولین نسخه ۳۲ بیتی از ویندوز بود، در حالی که همتایان آن با نام‌های ویندوز ۳٫۱ ایکس و ویندوز ۹ایکس، با ۱۶ بیت پشتیبانی می‌شدند که در نهایت با ۳۲ بیت پیوند خوردند.
نسخه های Windows 2000 ،Windows XP،Windows Server 2003 ،Windows Vista ،Windows Home Serverو Windows Server 2008 و Windows 7 بر اساس ویندوز ان‌تی ساخته شده اند، هرچند که آنها را با نشان ویندوز ان‌تی نمی‌بینیم. نشریات مختلف مایکروسافت از جمله جلسه پرسش و پاسخ با بیل گیتس در سال ۱۹۹۸ نشان می‌دهد که حروف “NT” به گسترش فناوری‌های جدید اشاره می‌کند.

 

Windows 95

 6

نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در ۳۰ می سال ۱۹۹۵عرضه شد و سرآمد Windows NT 4.0 نیز بود. ویندوز ۹۵ ماندگاری زیادی نداشت و اکنون تعداد معدودی از این سیستم عامل استفاده می کنند.

 

Windows 98

 7

نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در ژوئن سال ۱۹۹۸ ارائه شد و در واقع نسخه به روز شده ویندوز ۹۵ می‌باشد. (این ویندوز Memphis هم نامیده می‌شود) استفاده از این ویندوز به‌ طور گسترده در جهان وجود داشت و هم‌ اکنون هم مورد استفاده می‌باشد. از امکانات این ویندوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرورگر مستقل مایکروسافت یا همان اینترنت اکسپلورر، توانایی فرستادن و گرفتن نامه‌های الکترونیکی، سیستم فایل FAT۳۲ ، پشتیبانی از USB و پشتیبانی از DVD برای اولین بار در این یستم‌عامل، سیستم‌عاملی که از نظر درایوها ضعیف ولی از نظر تخصیص منابع کامپیوتر به خود خوب بود. سپس در جولای Windows CE 2.1 انتشار یافت. در ماه اکتبر مایکروسافت خبر داد که دیگر ویندوزی با نام NT منتشر نخواهد شد و نسخه بعدی Windows 2000 خواهد بود.

 

Windows 2000

 8

ویندوز ۲۰۰۰ سیستم‌عاملی برای کامپیوترهای شخصی (PC) است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده ‌است. این سیستم‌عامل‌گرافیکی در سال ۲۰۰۰ معرفی گردید و برای ایستگاه‌های کاری و سرورهای شبکه به کار می‌رفت. ویندوز ۲۰۰۰ نسخه ۵٫۰ از خانواده ویندوز NT می‌باشد.

 

Windows Millennium Edition

 9

نسخه به روز شده ویندوز ۹۸ و ۲۰۰۰ که در سال ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ عرضه شد که به ویندوز “Me” شهرت یافت.

 

Windows XP

 10

این نسخه از ویندوز در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۰۱ توسط مایکروسافت عرضه شد و تا پایان سال ۲۰۰۶ نسخه های تکمیلی آن نیز انتشار یافت. البته تا چند سال بعد از توزیع نسخه این ویرایش Service Pack I و Service Pack II این محصول هم اضافه شد. اضافه شود که شرکت مایکروسافت service pack III را نیز تولید کرده و برخی از کارایی‌های ویندوز vista را به آن اضافه کرده است. این ویندوز در دو نسخهٔ خانگی (home edition) و پیشرفته (professional) در بازار موجود است. در ۲۳ جولای ۲۰۰۵ مایکروسافت خبر داد نسخه بعدی ویندوز که تاکنون Longhorn خوانده می‌شد به نام Vista انتشار خواهد یافت.

 

Windows Vista

 11

این نسخه از ویندوز در ۳۰ ژانویه سال ۲۰۰۷ منتشر شد و تقریبا دارای محیطی متفاوت با اکس پی بود و در ابتدا کار کردن با آن دشواریهایی برای کاربران اکس پی داشت که دلیل آن هم تغییرات به‌وجود آمده در آن بود. البته این سختی طبیعی بوده و زمانی که کاربران برای اولین بار دست از ویندوز ۹۸ کشیدند و دل به اکس پی دادند چنین مشکلات و دشواری های وجود داشت. ولی از این بحث‌ها که بگذریم باید گفت که واقعا مایکروسافت سنگ تمام گذاشته و ویستا را به بهترین نحو طراحی نموده است و از نکات مثبت آن می توان به سرعت خوب و رابط‌گرافیکی بسیار عالی با محیطی خستگی ناپذیر برای کاربر و همچنین سرعت بالای آن در اینترنت و شبکه های بیسیم اشاره نمود. این نکات مثبت زمانی آشکار خواهد شد که کامپیوتر شما دارای یک پردازنده قدرتمند (دوهسته ای بهتر است)و کارت‌گرافیکی مدل بالا و حداقل رم یک گیگابایت و فضای هارددیسک حداقل به میزان ۱۵ گیگابایت باشد، البته مقداری ۵ گیگابایت از این فضای ۱۵ گیگابایتی که گفته شده می توان گفت که به‌صورت فضای خالی بوده و برای انجام عملیات (پروفایل، هایبرنت که دیگر در این ویندوز بجای استندبای آمده است و…) ویندوز لازم است.

 

Windows 7

 12

نسخه ۷ ویندوز جدیدترین نسخه از محصولات شرکت مایکروسافت است که گفته می‌شود سرآغاز نسل جدیدی از ویندوز می‌باشد و بیشترین تغییرات را از بدو پیدایش ویندوز داشته است. نسخه‌ی آزمایشی Windows 7 در سال ۲۰۰۸ برای دانلود در سایت مایکروسافت قرار گرفت. سپس در سال ۲۰۰۹ نسخه‌ی RC از این ویندوز در دسترس عموم قرار داده شد و در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹ نسخه نهایی Windows 7 به‌ صورت رسمی عرضه شد.

بد نیست بدانید که مایکروسافت در هر ثانیه هفت نسخه از ویندوز ۷ را می فروخت و حسابی سر حال و خوشحال بود.

+توضیح بیشتر قبل از انشار ویندوز

«استیو بالمر» مدیرعامل مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد ویندوز ۷ نسبت به نسخه ویندوز ویستا سریع تر و کاربری تر و استفاده از ابزارهای موجود در آن آسان تر خواهد بود. ویندوز ۷ نسبت به نسخه ویندوز ویستا سریع تر و کاربری تر و استفاده از ابزارهای موجود در آن آسان تر خواهد بود. اینطور که از صحبت های وی استنباط می شود، مایکروسافت در حال حاضر از تلاش های خود برای احیا و ترمیم ویندوز ویستا که ژانویه سال گذشته عرضه شده بود دست کشیده است. بالمر در این باره توضیح داد: «قصد داریم بهترین نسخه از ویندوز را در طول حیات مایکروسافت طراحی و عرضه کنیم و تاکنون تلاش های بسیاری را برای آماده کردن آن انجام داده ایم. ویندوز ۷ علاوه بر افزایش سرعت بوت در کامپیوتر های شخصی، کاربری آسان تری نسبت به نسخه های دیگر ویندوز دارد.»

ویندوز ویستا که سرنوشت آن
از پیشتر مشخص بود و پس از جایگزینی با ویندوز XP بیشترین انتقادها را برای مایکروسافت به همراه داشت، این روزها باز هم از محبوبیت آن کاسته شده و کاربران برای استفاده از نسخه جدید تر آن با نام ویندوز۷ لحظه شماری می کنند. در زمان ورود، مشکلات سازگاری نخستین کپی های ویستا و نیازمندی های سخت افزاری برای اجرای این سیستم عامل بسیاری از مصرف کنندگان را از خرید این ویندوز بازداشت اما نکته جالب این است که نسخه بتای ویندوز ۷ توسط مرورکنندگان مورد تحسین و استقبال قرار گرفته است و اتفاق نظر بر این است که این سیستم عامل جدید بسیار امیدبخش است و مایکروسافت موفق شده باثبات ترین و پرسرعت ترین نسخه بتای ویندوز را در تاریخ فعالیت خود منتشر کند.

از زمان منتشر شدن نسخه
بتای عمومی سیستم عامل ویندوز ۷
به طور روزافزون بر محبوبیت آن افزوده شده و برخی از تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند که ویندوز ویستا به عنوان یک سیستم عامل کاملاً شکست خورده محسوب می شود. درحقیقت مشکلات سازگاری به همراه ایرادهای دیگر در این سیستم عامل باعث شد رسانه های خبری ظرف مدت بسیار کوتاهی انتقادات شدیدی را از این محصول داشته باشند و از محبوبیت آن بین کاربران بکاهند اما بسیاری فراموش کردند مایکروسافت به سرعت و با انتشار به روزرسانی های بسیار به رفع این مشکلات پرداخت. با این حال، عقیده عمومی در مورد ویستا نتوانست با مجموعه به روزرسانی ها تغییر کند.

مایکروسافت دریافت که نمی تواند کار چندانی انجام دهد تا ویستا را سیستم عامل برتر در دنیا کند و در نتیجه این شرکت به طراحی نسخه جدید ویندوز۷ پرداخت که به استدلال بسیاری رابط کاربری آن به همراه معماری پردازش هسته مرکزی ویستا است. با این حال، مایکروسافت تاکید دارد سیستم عامل جدید این شرکت بیشتر شامل تحول است تا انقلاب؛ به علاوه اگر کسی در مورد تاثیر انقلاب ویستا فکر کند درخواهد یافت که مایکروسافت کار درستی انجام داده است.

این روزها سر و صدا برای عرضه ویندوز ۷ به اندازه ای بالا گرفته است که برخی از خبرنگاران این احتمال را مطرح کرده اند که ویندوز ۷ سهم قابل توجهی از بازار جهانی سیستم عامل Mac OS X اپل را خواهد ربود. اما یک دید منطقی نیز می تواند وجود داشته باشد که طبق آن، ویندوز دیگر سیستم عامل پیش فرض رایانه دانسته نمی شود و مردم می دانند گزینه های زیادی وجود دارد که ثابت کرده اند باثبات و سریع هستند.

به طور حتم شرکت مایکروسافت با سیستم عامل جدید خود به اهداف از پیش تعیین شده دست خواهد یافت زیرا از آنجا که مایکروسافت پی برده است که ویندوز ۷ بزرگ ترین بازار این شرکت است، به طور قطع بخش زیادی از طرفداران XP را متقاعد خواهد کرد تا به محیط جدید روی بیاورند.

مایکروسافت این روزها مدعی شده است با درس گرفتن از برخی نقاط ضعف ویندوز ویستا، ویندوز ۷ را به گونه ای طراحی کرده که به بهترین نحو قادر به رفع و تامین نیازهای کامپیوترهای قابل حمل باشد.

ویندوز ۷ بر خلاف ویندوز ویستا روی نوت بوک ها نیز از کارایی مناسب برخوردار است و عملکرد آن سریع و بدون هیچ گونه مشکلی انجام خواهد شد. مصرف کمتر منابع و انرژی در نوت بوک و اشغال کردن بخش کمتری از پردازنده و حافظه دستگاه در زمان انجام امور مختلف از دیگر مزایای ویندوز ۷ برای کامپیوترهای همراه اعلام شده است. اینطور که مدیران مایکروسافت اعلام کرده اند، در صورت استفاده از ویندوز ۷ روی یک نوت بوک، شارژ اولیه باتری برای مدت طولانی تری حفظ خواهد شد.

مایکروسافت به طور عمومی تاریخ عرضه نسخه نهایی ویندوز ۷ را اوایل سال ۲۰۱۰ اعلام کرده اما تقویم داخلی این شرکت تاریخ انتشار برنامه ریزی شده را سوم ژوئن ۲۰۰۹ تعیین کرده است. این نسخه هفتمین نسخه از سیستم عامل ویندوز است به همین دلیل نام آن را ویندوز ۷ گذاشته اند. شرکت مایکروسافت برای نخستین بار ویندوز ۷ را در «کنفرانس طراحان حرفه ای» و «کنفرانس مهندسی سخت افزار ویندوز» نمایش داد.

آخرین خبرهای رسیده نشان می دهد، مایکروسافت قصد دارد شش نسخه از ویندوز ۷ عرضه کند. «مایک یبارا» مدیر مرکز تولید Windows در مایکروسافت گفت: «ما تحقیقات وسیعی را در این زمینه انجام داده و گفت وگوهای فراوانی را با شرکای خود که در زمینه سخت افزار فعالیت می کنند و همچنین با کاربران انجام دادیم. بزرگ ترین چالش ما این است که بیش از یک میلیارد مشتری داریم. اینکه ما بتوانیم همه آنها را با یک نسخه از سیستم عامل خود راضی کنیم بسیار دشوار است. ما مشتریانی داریم که می خواهند همه قابلیت ها و امکانات سیستم عامل را در اختیار داشته باشند و بیشتر مشتریان معلوم و عادی ما اعلام کرده اند سیستم عاملی می خواهند که با آنها رشد کند.»

مایکروسافت اعلام کرد تاکید
اصلی خود را بر دو نسخه Windows7Home Premiu برای بخش زیادی از کاربران و

به هر حال مایکروسافت به پشتیبانی خود از چهار نسخه دیگری که برای Windows Vista ارائه کرده بود، ادامه خواهد داد. این گزینه ها شامل نسخه های Home Starter Edition Basic مخصوص کشورهای در حال توسعه،Enterprise و Ultimate می شوند.

در مقایسه، شرکت اپل در هر بار عرضه تنها یک نسخه از سیستم عامل Mac OS X را وارد بازار می کند. این سیستم عامل مشتریان بسیار کمتری نسبت به Windows دارد و بر اساس برخی تخمین ها، تعداد مشتریان آن در سراسر دنیا بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر است. Windows 7 Professional برای کاربران تجاری قرار داده است. اینها به دو نسخه سیستم عامل Windows XP برمی گردند که دو نسخه آن شامل Home و Professional می شد.

Windows 8

5-8-1391_IMAGE634868463293001918

تم های خیلی بهتری دارد باشد، زمان بالا آمدن سیستم و خروج از حالت اسلیپ بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرده و تقریبا آنی شود.

نمای دستکتاپ

Windows-8-Transformation-Pack

از دیگر قابلیت های این سیستم عامل به ارتباط سریعتر با استفاده از USB 3‪.۰ و بلوتوث ۳، رمزگذاری کامل هارددیسک، حساسیت نسبت به نور محیط و تشخیص چهره کاربر برای لاگین و لاگ اوت کردن اشاره می کنند. گرچه قبل از این شرکت هایی مانند اچ پی و آسوس هم از فناوری تشخیص چهره در محصولات شان استفاده کرده اند

+توضیح بیشتر

Windows.8.RTM.www.IR-DL.com.S1

شرکت مایکروسافت که یکی از بزرگترین شرکت‌های موجود در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزارهای کامپیوتری است پس از ارائه Windows XP و موفقیت در اجرای آن پروژه، اقدام به عرضه ویندوز Vista نمود که البته در اجرا و سرویس‌دهی آن با مشکلات کیفی بسیاری مواجه گشت. این شرکت پس از شکست در پروژه Vista با ارائه ویندوز ۷ که از لحاظ سیستمی و گرافیکی بسیار بهتر از Vista عمل نمود مجددا نبض بازارهای جهانی را در اختیار گرفت.

ویندوز Vista به سرعت جای خود را به ویندوز ۷ داد و این نرم‌افزار توانست بسیاری از حفره‌های ویندوز Vista را پوشانده و عملکرد قابل قبولی داشته باشد. اتفاق جالبی که در این اواخر در این شرکت بزرگ افتاده است این است که با وجود اینکه ویندوز ۷ کار خود را در بازار جهانی به تازگی شروع کرده است با این حال پروژه جدیدی به نام ویندوز ۸ بر سر زبان‌ها افتاده است، البته خالی از لطف نیست بدانیم که این پروژه قرار است در سال ۲۰۱۲ عرضه گردد. مطلبی که قرار است به آن بپردازیم این است که با وجود این که شرکت مایکروسافت تمام سعی خود را بر سری ماندن این پروژه دارد، یکسری اطلاعات جالب موجود است که آنها را بیان خواهیم کرد.

● ۸ موردی که نیاز است درباره ویندوز ۸ بدانیم

ما مطالبی را که قبلا در مورد ویندوز ۸ می دانستیم را جمع‌آوری کرده و به این نتیجه رسیدیم که تعجبی ندارد که شرکت مایکروسافت از مدتی قبل بر روی ویندوز ۸ کار می‌کرده است. البته این پروژه ابتدا یک طرح کلی بوده که در همین بهار تبدیل به بحث‌های عمیق‌تر و جدی‌تری شده است. اوایل ماه اکتبر تیم Windows از شرکت مایکروسافت سناریوهای کلیدی را در این مورد به پایان رسانده است. البته این تصمیم‌گیری به خاطر نارضایتی از ویندوز ۷ نیست؛ بلکه همیشه شرکت مایکروسافت به محض این که برایش مشخص شود که چیزی قرار است محصولش را تبدیل به نسخه غیرپیشرفته کند، شروع به نقشه کشیدن درباره نسخه جدیدتر و کامل‌تر می‌کند.

از این مرحله به بعد هیچگونه اطلاعات رسمی‌ای وجود ندارد و تا یک سال یا بیشتر هم وجود نخواهد داشت. ولی چیزهایی وجود دارند که ما می‌دانیم.

بهتر است این ۸ مورد را بیان و بررسی کنیم:

۱) تاریخ انتشار ویندوز ۸ اواخر سال ۲۰۱۱ یا اوایل ۲۰۱۲ است.

این تاریخ ۲ الی ۳ سال بعد از ارائه ویندوز ۷ است؛ بدون در نظر گرفتن اشتباه Vista از طرف شرکت مایکروسافت، این زمان در مورد انتشار Windowsها زمان معمولی است و این با تاریخ ۲۰۱۲ جور در می‌آید. البته این تا زمانی است که Steven Sinofsky ، رئیس تیم Windows می‌گوید که نمی‌خواهد زیر قولش بزند و پروژه ویندوز ۸ را زودتر از موعد آن فاش کند، احتمالا مایکروسافت تاریخ دیرتری اعلام خواهد کرد و زودتر محصول خود را تحویل بازار می‌دهد.

۲) گستره دانستنی‌های ما درباره adهای کار و Profileهاست.

در این مرحله گفتن این که چه چیزهایی در ویندوز ۸ خواهد بود ویا نخواهد بود غیرممکن است، زیرا هیچکس نمی‌داند ؛ حتی تیم ویندوز. سناریوهای زیادی برای پروژه ویندوز اتخاذ شده‌اند و تمام ویژگی‌ها باید بر یکی از آن سناریوها سوار شوند. البته لیست ویژگی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۰ نهایی می‌شود که این زمانی است که ما اولین نسخه عمومی (Public beta) و اولین جزئیات رسمی را خواهیم دید. به یاد داشته باشید که مایکروسافت باطنا از ویندوز ۸ برای پوشش سیستم عامل‌های سرویس دهنده (Server) و رومیزی (Desktop) استفاده می‌کند و بسیاری از آن قابلیت‌های برچیده شده از آگهی‌های کار، ویژگی‌های Server هستند، مانند فناوری ذخیره انعکاس سیستم‌های توزیع شده فایل (DFSR) و جایگاه سرویس دهنده فایل. اگر شایعه حمایت ۱۲۸ بیتی درست باشد، پس ویندوز ۸ دارای ۱۲۸ ثبات (Register) برای پردازش داده در سیستم‌های سرویس دهنده است.

۳) Hibernate (به خواب رفتن) و Resume (آغاز مجدد) یک موتور جدید خواهد داشت.

با استناد به Profile یک کارآموز در تیم ویندوز قرار است یک API جمع‌آوری Hibernate/Resume جدید وجود داشته باشد که از چیزی که او ” TLZ جدید، موتور به هم فشرنده فایل” می‌نامد، استفاده کند. یعنی حتی می‌تواند Hibernate شدن در زمان‌های Resume سریع‌تر باشد، اگر آن را تبدیل به کد نهایی کند.

۴) ویندوز ۸ قابلیت‌های امنیتی و شبکه‌ای جدید را دارا خواهد بود.

یک کارآموز دیگر از “ویژگی‌های جدید شبکه‌ای” گزارش می‌دهد؛ البته به ما در حد همان مهندس امنیت نرم‌افزاری می‌گوید که درباره Profileها به ما اطلاعاتی داده است. تغییرات در امنیت شبکه که Encryption کد با جزئیات در پروفایل مهندس طراحی نرم‌افزار وجود دارد، احتمالا باز هم مرتبط با Server در پروژه ویندوز است. یک رزومه Online دیگر به یک پیگیری مجدد در Patch Ground System (سیستم نگهبانی پیوسته) اشاره می‌کند که ویروس‌هایی را که فایل‌های سیستمی را تغییر می‌دهند را متوقف می‌کند، که این قابلیت در ویندوز ۷ اعمال نشده بود.

۵) Sea Dragon? شاید . . .

تیم پشتیبانی Sea Dragon و قابلیت Deep Zoom در Silver light در حال به خدمت گرفتن یک توسعه دهنده رهبری (Lead Developer) است. اما این خبر فقط می‌گوید که آنها می‌خواهند آن را به ویندوز ۸ ببرند. (مانند Windows mobile ۷ ، XNA برای Xbox ،WPF برای Vista و ویندوز ۷)

۶) ویندوز ۸ حمایت بهتری از چند نمایشگری خواهد داشت .

استیون سینوفسکی قبلا گفته بود که در گذشته زمان برای انجام کار بیشتر برروی User Interface با مانیتورهای چندگانه نبوده ولی این قابلیت برای ویندوز ۸ در لیست اجرا و پیاده‌سازی قرار دارد و همه گروه از آن در ویندوز استفاده می‌کنند. انتظار پیاده‌سازی سناریوهایی برای هدایت سه صفحه نمایش یا بیشتر در چینش‌های متنوع وجود دارد.

۷) ممکن است ویندوز ۸ برروی ARM اجرا شود.

این احتمال وجود دارد که ویندوز ۸ روی ARM اجرا شود و یا حداقل هسته این ویندوز را روی ARM اجرا کنند و البته Chipهای Qualcomm Snapdragon درون تلفن‌های هوشمند پیدا شدند که احتمالا از یک Hypervisor استفاده می‌کنند. البته این نمی‌تواند معنای نسخه کامل ویندوز ۸ را داشته باشد. اما این یک نسخه آتی متحرک ویندوز را که می‌تواند روی سیستم‌هایی با Specهای خیلی پایین‌تر از PCهای امروزی اجرا شود را فعال‌سازی کند.

۸) مسئولیت اجرای این پروژه با Steven Sinofsky است.

این مسئله از دو بعد قابل بررسی است:

– او مسئول این بود که ویندوز ۷ را سر موقع و با کارایی خوب تحویل بازار دهد.

– تخصص سینوفسکی بیشتر اجرایی است تا نظارتی و برای ویندوز ۸ می‌تواند مجموعه پیاده‌روهایی از اصلاحات باشد تا احتمالا هر تغییر بازی، و ویندوز ۷ عملکرد بهتری نسبت به Vista داشته است ولی این یک اجرای خوب از تغییرات معماری Vista است. با کمی دقت متوجه می‌شویم که بند اول می‌تواند مثبت و کارا باشد ولی موردی که در بند دوم به آن اشاره شده است ممکن است باعث ایجاد چارچوب خاصی (چارچوب سینوفسکی) در پروژه ویندوز ۸ شود. البته باید بدانیم که ویندوز ۸ برای رقابت با Windows f باید خیلی بیشتر از اینها جالب باشد.

 

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

5 + 3 =

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا