SDRAM Reviewed by Momizat on . SDRAM چیست؟  اولا کلمه Synchronous DRAM = SDRAM  و کلمه DRAM هم از Dynamic RAM گرفته شده است که به معنای حافظه پویا برای شناخت حافظه هایSDRAM ، ارائه تاریخچه و SDRAM چیست؟  اولا کلمه Synchronous DRAM = SDRAM  و کلمه DRAM هم از Dynamic RAM گرفته شده است که به معنای حافظه پویا برای شناخت حافظه هایSDRAM ، ارائه تاریخچه و Rating:
شما اینجایید: خانه » عمومی » SDRAM

SDRAM

SDRAM

SDRAM چیست؟

 اولا کلمه Synchronous DRAM = SDRAM  و کلمه DRAM هم از Dynamic RAM گرفته شده است که به معنای حافظه پویا

برای شناخت حافظه هایSDRAM ، ارائه تاریخچه و توصیف مختصری درباره فناوری DRAM حافظه RAM پویا، ضروری است. حافظه هایی از نوع Fast Page Mode DRAM (FPM) ،  Extended Data Out DRAM (EDO) وSynchronous DRAM (SDRAM) ، همگی دارای هسته اصلی DRAM هستند .اصطلاح DRAM به معنی حافظه پویا با دستیابی تصادفی است و وجه تسمیه آن به این دلیل است که سلولهای حاوی دادهها باید هر چند مدت یکبار نوسازی شوند، در حالی که حافظه RAM ایستا (SRAM) تا زمانی که برق در کامپیوتر جریان دارد، دادهها را حفظ می کند. تراشه های DRAM از شبکه ای از خازنها و یک ردیف ترانزیستور در بالای این شبکه تشکیل شدهاند .

توضیح بیشتر :
{ خازنها سلولهای حافظه هستند که دادهها را ذخیره می کنند و ترانزیستورها تقویت کننده های حسی هستند که داده ها را خوانده، تقویت کرده و برای انتقال بهCPU ، به گذرگاه حافظه ارسال می کنند. خازنها به دلیل اینکه از ترانزیستورها ارزانتر هستند مورد استفاده قرار می گیرند، از طرفی کندتر از ترانزیستورها هستند و به علاوه باید هرازگاهی شارژ شوند .

تمام تراشه های DRAM از یک عملیات دسترسی پایهای یکسان خواندن یا نوشتن استفاده می کنند که در ادامه شرح داده خواهد شد .تمام تراشه های حافظه محتوای خود را در یک مربع منطقی از سلولها نگاه می دارند که از طریق ارائه آدرس یک سطر و ستون در دسترس قرار می گیرند .برای خواندن دادهها، ردیف اول با استفاده از فرمان یا “Row Address Strobe” که به صورت اختصار “RAS” با یک خط روی آن یا “/RAS” نشان داده میشود در دسترس قرار میگیرد .

در نتیجه، تمام دادههای موجود در یک ردیف به تقویت کننده های حسی منتقل می شوند .در مرحله بعدی، یک سیگنال به خط یا که به اختصار به صورت نشان داده می شود ارسال شده و سلول خاصی در شبکه که حاوی اطلاعات مورد نظر است، انتخاب می شود. سپس محتوای این سلول از تقویت کننده حسی به گذرگاه ارسال می شود. این فرآیند هر بار که دسترسی به حافظه مورد نیاز باشد، تکرار می شود .

تعداد بیتهای خروجی از هر تراشه حافظه در عملیات خواندن، به پیکربندی خاص تراشه بستگی دارد .این به نوبه خود تعداد تراشه هایی را که در یک ماجول خاص موجود هستند، معین میکند .اگر به مشخصه های یک تراشه نگاه کنید، ممکن است پیکربندی آن ۴*۴ یا ۸*۸ باشد .این مشخصات نشاندهنده آن هستند که ۴ میلیون سلول وجود دارد که هر یک ۴ بیت فضا دارند تراشه ۱۶ مگابیتی با پهنای ۴ بیت یا ۸ میلیون سلول وجود دارد که هر یک دارای ۸ بیت فضا هستند تراشه ۶۴ مگابیتی با پهنای ۸ بیت .

برای پر کردن گذرگاه (bus) باید تعداد تراشهها در هر ماجول کافی باشد این فرآیند، ساخت یک بانک حافظه نام دارد .کامپیوترهای شخصی مدرن از گذرگاه داده ۶۴ (data bus) بیتی استفاده میکنند، بنابراین در هر زمان، ۶۴ بیت داده خوانده میشود .این بدان معناست که اگر از تراشه هایی با پهنای ۴ بیت استفاده می کنید به حداقل ۱۶ تراشه نیاز دارید و اگر پهنای تراشه ۸ بیت باشد، به حداقل ۸ تراشه نیازمند خواهید بود. البته در عمل تراشه های DRAM مدرن یا به صورت ۳۲ SIMM بیتی یا تراشه ۶۴ DIMM بیتی عرضه می شوند .اگر از تراشههای SIMM استفاده می کنید، باید یک جفت از آنها را تهیه کنید تا همیشه حافظه ۶۴ بیتی را در اختیار داشته باشید }

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

6 - = 1

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا