ارتقاء سیستم ۲ Reviewed by Momizat on . اخيرا شاهد تغييرات ذيل بوده‌ايم كه به بازار ايران هم راه‌يافته‌اند :  توجه:(قیمت ها تغییر کرده است) 1- اينتل تكنولوژي ساخت را از 45 به 32 نانومتر رسانيد ، CPUها اخيرا شاهد تغييرات ذيل بوده‌ايم كه به بازار ايران هم راه‌يافته‌اند :  توجه:(قیمت ها تغییر کرده است) 1- اينتل تكنولوژي ساخت را از 45 به 32 نانومتر رسانيد ، CPUها Rating: 0
شما اینجایید: خانه » عمومی » ارتقاء سیستم ۲

ارتقاء سیستم ۲

ارتقاء سیستم ۲

اخیرا شاهد تغییرات ذیل بوده‌ایم که به بازار ایران هم راه‌یافته‌اند :

 توجه:(قیمت ها تغییر کرده است)

۱- اینتل تکنولوژی ساخت را از ۴۵ به ۳۲ نانومتر رسانید ، CPUهای رنج گرانقیمت Core i7 نسل اول اینتل دارای ۱۲ مگابایت کش و سری جدیدی از دستورالعملهای چندرسانه‌ای هستند.این CPU ها با مادربوردهای بروز فعلی مطابقند و فقط احتیاج به ارتقاء BIOS بورد در برخی موارد خواهید داشت. اینتل نسخه جدیدی از Core i با ۶ هسته را روانه بازار کرده است که همان i7 990X میباشد.

 

پردازنده‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اینتل را میتوان در سه گروه جای داد :

 

-          دو هسته‌ایهای قدیمیتر ویژه دستگاههای PC دسکتاپ معمولی با نام Wolfdale با سری شماره مدلهای E7000 (مثلا E7300) و E5000 هنوز در بازار یافته میشوند. سری قدرتمندتر این گروه یعنی سری E8000 (مانند E8500 و E8600) دیگر جمع شده است. این سری گزینه ویژه بازی و OC از این گروه بودند که با آمدن Core i7 و Core i5 قدرتمند ، دیگر نیازی بدانها نیست.

-          پردازنده‌های چهارهسته‌ای و گرانقیمت Yorkfield که بصورت Q9000 و QX9000 (مثلا QX9650) شماره گذاری میشوند.این گروه جهت استفاده در سرورها نیز مناسبند ، اما به نسبت Wolfdale قیمت بالائی دارند ، QX9775 قدرتمندترین در این گروه بود. از این گروه هنوز هم Q8300 در بازار ما استفاده میشود که گزینه‌ای قدیمیست.

-          Penryn که برای نوت بوکها مورد استفاده است.

-          Core i : گفته شد که فن آوری تحت عنوان Core و بعد از آن Core 2 باعث پیشتازی اینتل گردید ، اکنون اینتل بیش از دو سال است که پا را فراتر نهاده و معماری جدیدی را عرضه نموده است ، این معماری که بجای Core بنام Nehalem معروف است ، در واقع یک نوع تقلید از AMD محسوب میشود ، بدین ترتیب که CPU های اینتل از این پس به کنترلر حافظه (North Bridge) مجهز بوده و نیازی به چیپ پل شمال در مادربورد نیست.

واضح است که اصول اورکلاک در این پردازنده ها کاملا شبیه AMD (و قدری مشکلتر از OC عادی) است و مفهوم FSB هم در اینجا وجود ندارد چون اصولا FSB مربوط به ارتباط CPU با پل شمال است که در اینجا در خود CPU ادغام شده است.

با توجه باینکه Core i7 بخش مهمی از بازار پردازنده را داراست ، ارائه توضیحاتی در اینمورد واجب است :

اول از همه اینکه Core i7 چهار هسته ای و ندرتا ۶ هسته‌ای است و تعداد پایه های آن ۱۳۶۶ و بعضا ۱۱۵۶ میباشد ، Core i7 از DDR3 پشتیبانی میکند پس باید بردی بخرید که ویژه این سری باشد.

دوم اینکه Core i7 ها تنها پردازنده های حال حاضر Quad هستند که کارائی آنها هم در گیم و هم در سایر نرم افزارها از دیگران بالاتر است.

سوم اینکه Core i7 920 , 930 , 940 , 950 , 960 , 965 , 975 , 980 , 860 , 870 , 875 , 880 اقسامی از Core i7 هستند که در بازار خودمان هم بیشتر آنها یافته میشوند. آنهایی که شماره‌شان با ۸ آغاز میشود تحت عنوان فن‌آوری Lynnfield و دارای ۱۱۵۶ پین و آنهایی که با ۹ آغاز میشود Bloomfieldها و دارای ۱۳۶۶ پین میباشند ، هر دو گروه زیرمجموعه فناوری Nehalem و هر دو قدرتمندند.

چهارم قیمت آنها چندان ارزان نیست ، بویژه اینکه باید برد مخصوص (به راهنمای مادربورد مراجعه فرمائید.) بخرید ، بویژه در مورد Core i7 سری ۹ ، برای سه کاناله کردن به ۳ ماژول DDR III احتیاج است که معمولا در یک بسته بفروش میرسند. (سه کاناله اجباری نیست.)

استفاه از Core i7 به همه افرادی که مشتاق انجام گیمهای سنگین هستند (و البته برای کیس بیش از ۸۰۰-۹۰۰ تومان بودجه میگذارند) توصیه میگردد اما حتما پاراگرافهای قبل و بعد را نیز بخوانید تا پشیمان نشوید!

    پنجم اقسام دیگری از Core i ها که بعدا به بازار عرضه شدند Core i5 و Core i3 میباشند ، اصولا این دسته بنا بود که با فناوری ۳۲ نانومتر و نام فناوری Westmere ارائه گردند که اینکار اندکی بطول انجامید ، لذا اولین CPU این خانواده یعنی همان Core i5 750 بسیار مشهور ، شباهت زیادی به Core i7 دارد و ۴۵ نانومتری است ، بعدا و پس از قریب به یکسال ، Core i5 760 مشهور و عالی نیز در تابستان ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد که بهبود یافته ۷۵۰ است. بقیه خانواده ، ۳۲ نانومتری هستند ، بنام خانواده Clarkdale شناخته میشوند که در واقع زیرمجموعه‌ای از Westmere است و بیشترشان دارای چیپ گرافیک (GPU) در خود میباشند. تا حال بردهایی با گرافیک Onboard دیده اید ولی اینبار کارت گرافیک به داخل CPU رفته است! اگر سری به بازارهای قطعات کامپیوتر خودمان بزنید ، این پردازنده‌ها را فراوان خواهید یافت. مثلا Core i3 540 یا Core i5 661 و یادتان باشد برای استفاده از ویژگی گرافیکی آنها به بردهایی با چیپ ویژه نیاز دارید ، رجوع فرمایید به راهنمای انتخاب مادربورد.

اگر خواهان رایانه‌های دفتری به نسبت قدرتمند و سخت کار هستید Core i3 گزینه مناسبی است.

اگر کاربر گیمهای سنگین هستید و حدود ۷۰۰-۸۰۰ برای کیس خرج میکنید ، Core i5 750 یا ۷۶۰ بسیار گزینه مناسبی میباشد.(قیمت ها تغییر کرده است)

 

پردازنده‌های ۲۰۱۱ اینتل (Sandy Bridge) یا Core i نسل دوم :

 

به احتمال زیاد ، ظهور این پردازنده‌ها و معرفیشان به بازار در دیماه ۱۳۸۹ ، نقطه عطفی در دنیای سخت افزار است ، قدرت پردازش زیاد و قیمت خوب (در قیاس با قدرتشان) ، آنها را به مناسبترین گزینه جهت هر نوع کاربرد رایانه‌ای سنگین تبدیل میکند. اینها تحت دو خانواده Core i5 و Core i7 نسل دوم ارائه میگردند که میتوان برای مثال از Core i5 2300 , 2400 , 2500 , 2500K یا Core i7 2600 , 2600K نام برد. مصرف توان بهینه ، داغ شدن کمتر و قابلیت اورکلاک فوق العاده زیاد در اقسام دارای حرف K در آخر ، بهمراه نتایج تجربی که تمامی Benchmark ها نشان میدهند ، این واقعیت را گوشزد میکند که آنها در طی سال آینده ، تمامی دیگر پردازنده‌های قدرتمند اینتل را به فراموشی خواهند سپرد.

اگر میخواهید بالای ۸۰۰ هزار تومان برای کیس خرج کنید ، حتما به این گزینه توجه داشته باشید تا پشیمان نشوید!

۲- AMD تکنولوژی ساخت را به ۴۵ نانومتر رسانده و سوکتهای جدیدی ارائه کرده‌است که بواسطه آنها مادربورد قابلیت استفاده کامل از قدرت و مزایای پردازنده را پیدا میکند.نام این پردازنده ها  Phenom و Phenom II و Athlon II است و جهت استفاده از Phenom سوکت AM2+ مزیت است اما واجب نیست.پس اکنون شاهد بردهای AM3 در بازار هستیم که برخی AM2+ و AM2 قدیمی را نیز پشتیبانی مینمایند.اگر شما یک برد AM2 دارید میتوانید از پردازنده AM2+ استفاده کنید ولی از حداکثر کارائی آن بهره نخواهید برد.

واضح است از ای ام دی انتظار میرود تا پردازنده‌های جدیدش قابلیت اورکلاک مطلوبی داشته باشند که در مورد Phenom II چنین نیز هست اما هنوز هم Phenom II قابل رقابت با Core i نیست ، هرچند که AMD از شماره گذاریهای مشابه اینتل استفاده کرده‌است مثلا Phenom II X4 920 ، بهرتینهای این سری Phenom II X4 965BE ، ۹۷۵BE ، ۱۰۵۵T ، ۱۰۷۵T ، ۱۰۹۰T و ۱۱۰۰T میباشند ، اگر قصد استفاده از Phenom II را دارید بروید سراغ برد AM3.

اگر نیاز به یک رایانه دفتری – دانشجویی – اداری خوب دارید و حدود ۴۰۰-۵۰۰ تومان بودجه برای کیس میگذارید استفاده از CPU های جدید AMD مانند Phenom II X2 550 و Athlon II X4 635 توصیه میشود.

اگر نیاز به یک رایانه قدرتمند برای بازی و نرم افزارهای گرافیک دارید و در عین حال بودجه شما برای کیس ۶۰۰-۷۰۰ تومان است ، استفاده از Phenom II X4 965 یا ۹۵۵ یا ۹۷۵ توصیه میشود.

درباره ی نویسنده

کارمند واحد فنی و سخت افزار شرکت توسعه نرم افزار روناس شرکت توسعه نرم افزار روناس ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت و نرم افزار

تعداد نوشته ها : 77

نظر بدهید

+ 7 = 10

از فروشگاه امداد فروش دیدن فرمایید
رفتن به بالا